Matematika 6.H (18. – 22.5.)
Ahoj!
18/5
I toto pondělí věnujte hodinu důkladné kontrole, popřípadě opravě, práci z minulého týdne. Velikosti naměřených úhlů berte stejně jako ve škole, +- 2 stupně. Důležité je, abyste měli správně pojmenované typy trojúhelníků podle délek stran (obecný, rovnoramenný, rovnostranný) a aby vám součet všech 3 vnitřních úhlů vyšel +- 180°. Určitě jste přišli na to, že v rovnostranném trojúhelníku jsou všechny úhly nejen stejné, ale vždy mají velikost 60°. Ať narýsujete jakýkoli rovnostranný trojúhelník, vždy budou mít jeho vnitřní úhly velikost 60°. Můžete si to vyzkoušet a změřit…
20/5
Trojúhelník rovnoramenný a rovnostranný – opakování
Vypracujte následující cvičení v PS:
217/A-1
219/A-6
221/A-1
21/5
Rozdělení trojúhelníků podle velikosti vnitřních úhlů – ZÁPIS DO ŠS
Už známe rozdělení trojúhelníků podle velikosti stran, nyní si ukážeme, jak trojúhelníky rozdělujeme podle velikosti vnitřních úhlů.
Důležité zopakovat:
OSTRÝ – menší než 90°
PRAVÝ = 90°
TUPÝ – větší než 90° a zároveň menší než 180°
3 druhy trojúhelníků:
OSTROÚHLÝ – všechny 3 vnitřní úhly jsou ostré (menší než 90°)
Př. α = 65° , β = 45° , γ = 70° (součet musí být samozřejmě 180° )
PRAVOÚHLÝ – jeden pravý úhel a dva úhly ostré
Př. α = 90° , β = 55° , γ = 35° (součet musí být 180° )
TUPOÚHLÝ – jeden úhel tupý a dva úhly ostré
Př. α = 48° , β = 112° , γ = 20° (součet musí být 180° )
Schematické obrázky (tentokrát nás zajímá rozdělení podle velikosti vnitřních úhlů):
Až sem je to zápis do ŠS!!!
21/5
Jako shrnutí a pro připomenutí rozdělení trojúhelníků podle velikosti stran a podle velikosti vnitřních úhlů přikládám následující vysvětlující video:
Domácí úkol:
Vypracujte následující pracovní list. Vzor je napsaný v prvním příkladu, ale raději vysvětlím i já.
Znáte 2 úhly a známým postupem vypočítáte třetí úhel. Dopočítáváte buď do 180° ( pokud mají zadané úhly pouze stupně ) nebo do 179° 60´ ( pokud mají zadané úhly stupně i minuty)
Dostanete tedy 3 vnitřní úhly a podle jejich velikostí rozhodnete, zda se jedná o trojúhelník ostroúhlý, pravoúhlý nebo tupoúhlý.
Pokud vám půjdou zapisovat výsledky přímo do tabulky, můžete je zapisovat přímo do zadání. Pokud ne, tabulku si obkreslete do školního sešitu a vyplňte vše zbývající.
!!! VYPLNĚNOU TABULKU POŠLETE V PÁTEK MAILEM!!!
J. Bajer