ČJ – 6. A, B (20. 4. – 24. 4.)

Od tohoto týdne nastává změna. Nyní mi budete ke konci každého týdne posílat vypracované veškeré úkoly, tabulky atd., co Vám zadám. Termín budete mít vždy do neděle do 20:00. Každému potvrdím (odpovím na e-mail), že mi e-mail přišel a následně v pondělí (následující týden) každému, kdo mi úkol poslal, zašlu správné řešení všech úkolů z daného týdne. Veškerou svou práci (to znamená, že úplně vše,  co jste daný týden dělali) mi budete posílat pomocí příloh na můj e-mail burant@12zskladno.cz, případně do zpráv na facebooku, nechám to čistě na Vás.

20. 4. – JAZYK
Nadpis: Rozkazovací způsob

Dnes se vrhneme na rozkazovací způsob. Tabulku se způsoby máte nalepenou, proto se můžete dívat i do ní J. Na úvod zase takové opakování v prezentaci Slovesný způsob rozkazovací– pouze si přečtěte.

1. Zkuste vytvořit u těchto infinitivů všechny tři tvary rozkazovacího způsobu (2. os. č. j., 1. a 2. osoba č. mn.):

Nejprve Vám dám ukázku, jak to chci:
Máte infinitiv psát a já ho převedu do všech třech tvarů rozkazovacího způsobu:
Psát -> piš (ty), pišme (my), pište (vy) – To v těch závorkách po Vás nechci, abyste si psali, to Vám jenom ukazuji ty osoby, ve kterých je to vyjádřeno.

Další příklady si už vyzkoušejte sami do jazykového sešitu:

Číst –

Jít –

Prosit –

Couvat –

Létat –

Stát –

 21. 4. – JAZYK
Nadpis: Rozkazovací způsob

Pokračujeme dál v rozkazovacím způsobu. Vaším úkolem je str. 74/cv. 1 a, b následující. Ve cvičení 1 máte celou řadu rozkazů, pokynů atd., Vaším úkolem je, abyste pomocí citu určili, která věta bude např. přání, která se zase hodí do zákazů atd. Některé věty se hodí třeba i do dvou, často tohle záleží podle citu dotyčného jedince, proto to zkuste J. Cvičení vypracujte do jazykového sešitu:

  • 74/cv. 3

V následujícím cvičení po Vás budu chtít pouze první část -> určit, jestli následující věty jsou napsaná důrazně, stroze, hrubě, případně zdvořile. Přepíšete tedy větu a napíšete jednu z těch možností.

  • 75/cv. 5

22. 4. – JAZYK
Nadpis: Rozkazovací způsob – rozpoznávání os. roz. způsobu

První cvičení je na určování osoby a čísla, kterým je rozkazovací způsob vyjádřen, není to nic těžkého. Znovu přepsat do jazykového sešitu:

  • 75/cv. 6

U tohoto cvičení budete tvořit tvary rozkazovacího způsobu. Podobné cvičení jste dělali v pondělí. Nečekaně si to vypracujte do jazykového sešitu.

  • 75/cv. 7

23. 4. – JAZYK
Nadpis: Rozkazovací způsob – dokončení

– str. 75/cv. 9 – zde si pouze přečtěte žlutou tabulku, nic víc
– Poslední cvičení k rozkazovacímu způsobu, které si vypracujete – str. 75/cv. 10. U tohoto cvičení chci, abyste z infinitivu a slovesa v závorce vytvořili přání, ukázku už tam máte.

24. 4. – LITERATURA
Nadpis: Román – práce s textem

Z minulé hodiny máte teorii k románu, dnes se podíváme a ukázku – str. 41 – Medvědovi se neubráníš ani neutečeš

Následující otázky vypracujte do literárního sešitu (otázky k ukázce):

  • Jakým způsobem autorka stupňuje napětí? Ukažte mi to na krátkém příkladu.
  • Co to byly láptě? Zkuste odhadnout, pak si to najděte na internetu.
  • Zachoval se Torak správně, když utekl? Jak byste se zachovali Vy?
  • Napište stručně, co Torak cítil, když zaslechl a pak uviděl vlče.
  • Jak si myslíte, že příběh dopadl? Nechal Torak vlče naživu, nebo ho zabil?