8.H – čeština 30.4. – 3.4.2020

 

8.H – práce a úkoly 30.30 – 3.4.2020

ČJ – Mgr. I. Mánková

Ahoj kluci, na úvod pár poznámek:

Doufám, že jste všichni zdraví a neděje se nic závažného. To je teď ze všeho nejdůležitější.

 Máme za sebou prvních 14 dní, doufám, že vše je splněno. Musím reagovat na situaci, kdy už je jasné, že se jen tak neuvidíme. Alespoň část vaší práce budu kontrolovat průběžně.  Proto jsem udělala e-mailovou adresu: imucidoma@seznam.cz. Na tuto adresu  budete v určeném termínu hotové práce posílat. Ne všechny, jak už jsem napsala, ale úkoly označené tučnými  písmeny poslat na PC. Ta adresa je i na stránkách školy, které musíte průběžně sledovat! Píšeme vám tam různé změny, poznámky, dílčí informace…. Musím říct, že mě mrzí, že se zatím přihlásil jen Honza ( díky ) a ostatní nic. Nyní už je to 3.výzva, abyste se připojili!!! Zatím jsem chtěla jen zkusit spojení a získat tak vaše adresy, ale  od příštího týdne tam budu  kontrolovat úkoly – zadání na stránkách školy. Pokud se tam nepřipojíš, nemůžu ti zaručit servis jako těm, kteří tam budou.

A možná vám prozradím několik tajemství: 😊

1.děti nemají prázdniny a učitelé nemají dovolenou! Tudíž děláme stejné množství práce, jako by škola normálně fungovala. Takže mám-li ten den 5 hodin, budu se věnovat doma škole taky +/ – 5 hodin, to se nedá svítit

  1. Denní režim by měl být stejný- vstávat, spát, jíst, odpočívat, hýbat se v určitou hodinu, pak nebudeš sedět celý den nad úkoly
  2. Rodiče nejsou vaši tlumočníci, pomocníci, dozorci, poskoci apod., ve škole je taky nemáte za zády, aby vám vydatně pomáhali!!! Nyní mají svých starostí dost, tak jim ještě nepřidávejte! Jste v 8.třídě, tak to snad už není potřeba!

Trochu jsem se rozohnila, ale je mimořádná situace a my se jí musíme všichni přizpůsobit, takže očekávám , že to tak bude!!!

Mějte se hezky. IM

A teď už zadání:

LV : 31.3. na 1.4.2020 ( do sešitu)

Téma: Jan Amos Komenský, Den učitelů                    

Zadání najdeš na  Wikipedii, vždy hlavní stránka, nelítej po celém internetu!

  1. Den učitelů – do sešitu
  • Na které datum připadá tento svátek u nás
  • Proč zrovna toto datum
  • Ve kterém roce byl vyhlášen
  • Název ankety, která se s tímto dnem spojuje
  1. Jan Amos Komenský – přečíst životopis, odpověď na otázky: do sešitu
  • Které země a která města K. navštívil (mrkni se i na mapu)
  • Byl kazatelem které církve
  • byl vyhnán do exilu – vysvětli toto slovo
  • Podle K. má výchova dítěte 3 cíle: jaké ( vlastními slovy)
  • Jak chtěl k. organizovat školu ( podle věku ) – vypiš vl.slovy
  • Jaké pojmy týkající se školy K. zavedl?
  • Učit se má podle K. podle těchto 5 zásad: …..
  • Orbis pictus – Svět v obrazech: o jaké dílo šlo a co se v něm poprvé objevilo
  • Ve kterém díle dává rady matkám, jak mají vychovávat své děti
  • Velká didaktika – rozdělil výchovu do 4 stupňů: ….

ML 1:    1.4. na 2.4. 2020 – ( na papír)

Učebnice 3.díl:

str.9/ kontrolní diktát č.4, doplň pravopis a čárky

str.10/ cv.2 – podle zadání

str. 12-13/ cv.11 – podle zadání

 

SL: 2.4. na 3.4.2020 – ( na papír + PC)

Dnes budeme trochu tvořit a přitom rozšiřovat slovní zásobu. Máte tu ode mě vzor A-Z kvízu, hráli jsme i ve škole, takže všichni víme princip. Nicméně máte 3 zadání:

1: na ČT 1 v 17.10 ( nebo dopoledne opakování) se podíváte na jeden díl této vědomostní soutěže ( v týdnu 30.3. – 3.4., jedno kdy) a zkusíte si, jak byste obstáli v reálu v televizi

  1. vyluštíte můj A-Z kvíz –  ( odpovědi doplň na tečkovanou čáru)

napiš písmeno + odpověď (ručně, ofoť a pošli, nebo na PC a pošli)

  1. ve stejném stylu jako mám já tento vzor vymyslíš vlastní A-Z kvíz / musí tam být nápověda i odpověď ( jakákoliv slova/ z různých oborů) a pošleš na mail ( buď uděláš v PC nebo ručně a pošleš)

Poslat na PC do 3.4. 18.00)

 

 

Vzor ( pyramida se vždycky rozhází, originál uvidíte v televizi)

 

A

B               C

D             E             F

G            H            CH             I

J              K             L              M           N

O           P              Q             R             Ř             S

Š               T              U             V             W            Z               Ž

 

 

Písmeno             nápověda                                                                                                                         odpověď

A             křestní jméno spisovatel Jiráska                                                                                                     ………………….

B             nejznámější kniha B. Němcové                                                                                                       ………………….

C             kniha popisující život v jiných zemích, zápisky z cest                                                                  ……………………

D             slova rozdělujeme do deseti slovních                                                                                           ……………………

E              hlavní literární druhy – lyrika, drama a                                                                                         ……………………

F              příběhy Rychlých šípů napsal Jaroslav                                                                                          …………………..

G             český název slova gramatika                                                                                                    …………………………

H             základní zvuková jednotka řeči                                                                                                      …………………….

CH           doplň druhé jméno pohádkáře Hanse Andersena                                                                     ……………………..

I               2 staré eposy – Odyssea a                                                                                                                ………….

J              mluvnické číslo                                                                                                                                 ……………………..

K             kreslená kniha s textem psaným v bublinách                                                                              ……………………..

L              doplň název knížky Nikola Šuhaj                                                                                                    ……………………..

M            název večerníčku o velkém psovi a jeho kámošce Áje                                                       …………………………..

N             synonymum ke slovu nešikovný                                                                                               ……………………………

O             název verše – schéma a-b-b-a                                                                                                  …………………………..

P             nad, pod, u, před …….jsou slovní druh?                                                                               ……………………………

Q             hlavní postava románu Chrám matky boží v Paříži                                                      ……………………………

R             zvuková shoda konců slov v básni                                                                                  ……………………………

Ř             krátká jednoduchá báseň určená dětem                                                                      ……………………………….

S              slovo stejného nebo podobného významu                                                                  ……………………………….

Š              autor knihy Lovci mamutů je Eduard                                                                             ………………………………..

T              které město bylo dobyto „pomocí dřevěného koně“                                                ……………………………….

U             jak se nazývají  tato znaménka    „   “                                                                     ………………………………..

V             1 řádek v básni                                                                                                                  ………………………………….

W            divadelní herec, člen Osvobozeného divadla, jeho hlavní partner byl Jiří Voskovec …………………………

Z              aktuálně informuje o proběhlé události, je v novinách, v televizi                            ………………………………..

Ž             jméno psa  Spejbla a Hurvínka                                                                               …………………………….

 

 

ML 2:   3.4. na  7.4. 2020 – ( na papír)

Učebnice 3.díl:

  1. 11/cv.6 podle zadání
  2. 14/cv.17 doplň, podtrhni Př a urči
  3. 13/cv.15 doplň vhodné výrazy: např. dívky, hoši, děti, učitelé, kameny …. Můžeš si vymyslet samozřejmě svoje, ale pozor na shodu přísudku s podmětem, který doplníš
  4. vymysli větu, ve které budou všechna slova začínat na stejné písmeno ( písmeno si vyber)

např. Polákův Petr přiběhl po poli, protože pronásledoval pana Pospíšila. 😊

5.oprav popletená přísloví:

Jablko nepadá blízko od stromu ……………………………….

Kdo chce psa hladit, hůl si najde. ……………………………..

Kdo je odvážný, nesmí do lesa. …………………………………

Kdo mluví pravdu, ten krade. …………………………………

Strach má malé oči. ………………………………

Dělal si z něj dobrou noc. ………………….