Matematika 6.H ( 23. – 27.3.)
Ahoj budoucí Ovechkinové, Crosbyové a Ruskové. Všechny vás zdravím!
Než si dáme učivo na příští týden, mám na vás jednu prosbu. Podívejte se v pondělí na stránky školy, budou tam další dva důležité příspěvky ohledně matematiky. První se bude týkat zhodnocení prvního týdne samostudia, upřesnění, zdůraznění, dovysvětlení některých věcí, které se objevily v tomto týdnu. Druhý bude obsahovat řešení toho, co mi máte dnes poslat, tzn. řešení pracovních listů a cvičení v pracovních sešitech.
23.3. – kontrola pracovních listů a stránek v PS
Dnešek věnujte pouze důsledné a poctivé kontrole všech pracovních listů a stránek v PS, které jste měli vypracovat v minulém týdnu. Řešení najdete v příspěvku „Řešení“.
25.3. – odčítání úhlů
opakování – do ŠS zezadu: učebnice 71/ 7a, 72/ 2 a)b)c)
Nové téma: ODČÍTÁNÍ ÚHLŮ
První část početního výkonu je stejná jako u sčítání.
Úhly opět odčítáme jako přirozená čísla, tzn. pod sebou. A i tady odčítáme zvlášť stupně a zvlášť minuty.
Ale pozor! odčítáme, takže dopočítáváme:
132°
— 79°
_____
53°
146° 57´
– 28° 36´
________
118° 21´
98° 32´
– 21° 47´
__________
!!!! Dopočítávám, takže mám 47 a kolik je 32. To je blbost, co? Menší číslo do většího nikdy nenarvu.
Co s tím? Příklad musím předělat a to tak, že si z prvního úhlu jeden stupeň půjčím a protože jeden stupeň je 60 minut, tak těch 60 minut, které jsem si půjčil, přidám k těm původním. Jaký příklad tedy dostanu?
97° 92´
– 21° 47´
_________
76° 45´ teď už to jde bez problému, co…
Radši ještě jeden:
117° 21´
– 84° 35´
___________
Opět nelze, 35 je menší než 21, takže příklad předělám:
116° 81´
– 84° 35´
_________
32° 46´
!!!! TOTO SI OPIŠTE DO ŠKOLNÍHO SEŠITU JAKO ZÁPIS!!!
Snad jasné. I tady lze udělat zkouška sčítáním, ale není nutná. Zkusíme procvičit.
PS: 171/ A-6 , dodělat příklady na odčítání
PS: 170/ A -5, 172/ A -9 – procvičení sčítání a odčítání úhlů
PS: 172/ a – 10 , malinko se zamyslet
prezentace, která by vám měla pomoct, je to tam perfektně vysvětlené, pusťte si to opravdu jako prezentaci, klidně se vracejte a závěrečné příklady si zkuste zezadu do sešitu.
26.3.
opakování: PS: 175/A – 5, dlouho jsme nerýsovali, tak jedno cvičení na osvěžení
Můžeme ještě narazit na nějaký zádrhel?
Co příklad?
125°
– 78° 29´
_________
Co s tím? Myslíme……No ano, určitě jste na to přišli:
124° 60´
-78° 29´
________
46° 31´
PS: 171/A – 7
VM 18 – Stupně a minuty, sčítání a odčítání úhlů
Tento týden mi budete v pátek posílat pouze tento PL. Shrnuje veškeré typy příkladů. PL vyplňujte rovnou do zadání, uložte si to a v pátek mi to pošlete mailem ve Wordu!
Pro úplnou jistotu ještě video ukázka, jsou tam jak grafické, tak početní výkony s úhly.
27.3. Násobení úhlu dvěma
Jak budeme úhel násobit dvěma?
Opět násobíme stejně jako přirozená čísla a když mě ve výsledku vyjde víc než 60 minut, jeden stupeň přidám a 60 minut uberu, stejně jako u sčítání
57° 48´
. 2
__________
114° 96´ = 115° 36´
Dělení úhlu dvěma
poslední početní výkon s úhly je dělení dvěma
dělíme v řádku jako přirozená čísla:
296° : 2= 148°
257° : 2 =
Dělím, dělím, ale vyjde mi zbytek 1 (protože mám liché číslo), co s tím? Mám jedničku vydělit dvěma, jde to?
Nejde, co. Jednička je jaká část dvojky? polovina, že jo. Takže je to polovina stupně, což je 30 minut.
257° : 2 = 128° 30´
stejně:
179°: 2 =89° 30´
J. Bajer