Matematika 6.H ( 23. – 27.3.)

Ahoj budoucí Ovechkinové, Crosbyové a Ruskové.  Všechny vás zdravím!

Než si dáme učivo na příští týden, mám na vás jednu prosbu. Podívejte se v pondělí na stránky školy, budou tam  další dva důležité příspěvky ohledně matematiky. První se bude týkat zhodnocení prvního týdne samostudia,  upřesnění, zdůraznění, dovysvětlení některých věcí, které se objevily v tomto týdnu. Druhý bude obsahovat řešení toho, co mi máte dnes poslat, tzn. řešení pracovních listů a cvičení v pracovních sešitech.

23.3. – kontrola pracovních listů a stránek v PS

Dnešek věnujte pouze důsledné a poctivé kontrole všech pracovních listů a stránek v PS, které jste měli vypracovat v minulém týdnu. Řešení najdete v příspěvku „Řešení“.

25.3. – odčítání úhlů

opakování – do ŠS zezadu: učebnice 71/ 7a,  72/ 2 a)b)c)

Nové téma: ODČÍTÁNÍ ÚHLŮ

První část početního výkonu je stejná jako u sčítání.

Úhly opět odčítáme jako přirozená čísla, tzn. pod sebou. A i tady odčítáme zvlášť stupně a zvlášť minuty.

Ale pozor! odčítáme, takže dopočítáváme:

132°

— 79°

_____

53°

 

 

146°  57´

– 28° 36´

________

118° 21´

 

98° 32´

– 21° 47´

__________

!!!!  Dopočítávám, takže mám 47 a kolik je 32. To je blbost, co? Menší číslo do většího nikdy nenarvu.

Co s tím?  Příklad musím předělat a to tak, že si z prvního úhlu jeden stupeň půjčím a protože jeden stupeň je 60 minut, tak těch 60 minut, které jsem si půjčil, přidám k těm původním. Jaký příklad tedy dostanu?

97° 9

– 21° 47´

_________

76°  45´  teď už to jde bez problému, co…

 

Radši ještě jeden:

117° 21´

– 84° 35´

___________

Opět nelze, 35 je menší než 21, takže příklad předělám:

116° 81´

– 84° 35´

_________

32° 46´

!!!! TOTO SI OPIŠTE DO ŠKOLNÍHO SEŠITU JAKO ZÁPIS!!!

Snad jasné. I tady lze udělat zkouška sčítáním, ale není nutná. Zkusíme procvičit.

PS: 171/ A-6 , dodělat příklady na odčítání

PS: 170/ A -5, 172/ A -9 – procvičení sčítání a odčítání úhlů

PS: 172/ a – 10 , malinko se zamyslet

Úhel – početní výkony

prezentace, která by vám měla pomoct, je to tam perfektně vysvětlené, pusťte si to opravdu jako prezentaci, klidně se vracejte a závěrečné příklady si zkuste zezadu do sešitu.

 

26.3.

opakování: PS: 175/A – 5, dlouho jsme nerýsovali, tak jedno cvičení na osvěžení

Můžeme ještě narazit na nějaký zádrhel?

Co příklad?

125°

– 78° 29´

_________

 

Co s tím?  Myslíme……No ano, určitě jste na to přišli:

124° 60´

-78° 29´

________

46° 31´

PS: 171/A – 7

VM 18 – Stupně a minuty, sčítání a odčítání úhlů

Tento týden mi budete v pátek posílat pouze tento PL. Shrnuje veškeré typy příkladů. PL vyplňujte rovnou do zadání, uložte si to a v pátek mi to pošlete mailem ve Wordu!

Pro úplnou jistotu ještě video ukázka, jsou tam jak grafické, tak početní výkony s úhly.

 

27.3. Násobení úhlu dvěma

Jak budeme úhel násobit dvěma?

Opět násobíme stejně jako přirozená čísla a když mě ve výsledku vyjde víc než 60 minut, jeden stupeň přidám a 60 minut uberu, stejně jako u sčítání

57°  48´

.      2

__________

114° 96´ = 115° 36´

 

Dělení úhlu dvěma

poslední početní výkon s úhly je dělení dvěma

dělíme v řádku jako přirozená čísla:

296° : 2= 148°

257° : 2 =

Dělím, dělím, ale vyjde mi zbytek 1 (protože mám liché číslo), co s tím? Mám jedničku vydělit dvěma, jde to?

Nejde, co. Jednička je jaká část dvojky? polovina, že jo. Takže je to polovina stupně, což je 30 minut.

257° : 2 = 128° 30´

stejně:

179°: 2 =89° 30´

 

J. Bajer