Erasmus+ Za vzděláním do Irska

 

 

 

Prázdniny jsou dobou, kterou někteří učitelé věnují intenzivnímu sebevzdělávání, na které během roku není vždy dostatek času. Proto paní učitelka Lechnýřová odjela letos hned na začátku července do Irska na specializované kurzy pro učitele druhého stupně. Vrátila se se spoustou nových aktivit a doporučení, se kterými bude seznamovat svoje kolegy v přípravném týdnu.

Cestování za hranice je stále ještě svízelné. Buď na vás za rohem číhají covidové restrikce, nebo nedostatek letištního personálu. Paní učitelka měla ale štěstí a její cesta klapla téměř přesně. Do irského Limericku dorazila v neděli odpoledne. Ubytována byla přímo v areálu University of Limerick u řeky Shannon. Celý areál je stranou od městského shonu. Do centra se dostanete buď za tři čtvrtě hodiny autobusem, nebo za padesát minut pěšky po kouzelné cestě podél řeky. Co si budeme povídat, příroda je prostě příroda.

Oba kurzy byly organizovány mezinárodní školou Pilgrims, která má dlouholetou tradici ve vzdělávání dospělých, a pedagogů zejména. Kromě každodenní výuky měli účastníci každý den na výběr z několika odpoledních workshopů. Nezřídka se stávalo, že s aktivitami končili až v deset hodin večer, protože workshopy byly stejně tak zajímavé jako zábavné a učitelé, kteří se v Limericku sešli, si prostě „sedli“.

První týden kurzu byl věnován žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Školitel Phil Dexter měl znatelně za sebou dlouholeté zkušenosti v oboru a obsáhlou mezinárodní praxi. Každou aktivitu doplnit teoretickým pozadím, doporučoval další zdroje a zároveň ponechával prostor pro dotazy a diskusi. Vzhledem k tomu, že kurz byl pouze pětidenní, soustředil se zejména na práci s žáky s SPU (dyslexie, dyspraxie, dysgrafie apod.) a s žáky s poruchami autistického spektra. Součástí kurzu byla i práce s případovými studiemi a tvorba individuálního vzdělávacího plánu.

Víkend byl věnován výletům a zábavě. Ve hře byla návštěva Corku, Galway nebo výlet na Moherské útesy. Část z učitelů zůstala v Limericku na Pride Parade, prolezla místní muzejíčko a galerii nebo si zapůjčila kola a projela okolní krajinu. Bohužel ani tady nedal covid pokoj. Pozitivně testovaní uvízli v karanténě a zbytek prostě pro jistotu nasadil respirátory a střídal se v donášce jídla.

Druhý týden vystřídala Phila úžasná a nezastavitelná Stefania Ballotto a přesunuli jsme se ke dovednostem učitele pro 21 století. Prošli jsme teorií i praxí a zastavili jsme se i u filozofie vzdělávání a systémových problémů a chyb. Součástí výuky opět byly praktické aktivity k vřazení do hodin a náměty k jejich obměnění tak, aby „sedly“ na mírů věku žákům a jejich potřebám. V závěru kurzu bylo naším úkolem vytvořit a realizovat tandemovou vyučovací hodinu zaměřenou na kritické myšlení. Testovacími morčaty byli kolegové z vedlejšího kurzu, kteří si na oplátku ověřili svoji přípravu na nás.

Shrnuto a podtrženo, dva týdny intenzivní práce byly sice náročné, ale zároveň neuvěřitelně cenné a zábavné. Učitelé, kteří se na kurzech sešli, byli právě ti, kteří učí opravdu rádi, přemýšlejí nad svými žáky a nad smyslem jednotlivých aktivit a vyhledávají nové. Uvědomují si, že pro učitele nesmí být pojem „celoživotní vzdělávání“ jenom prázdnou frází a bylo nesmírně osvěžující, sdílet s nimi svoje zkušenosti a brát si od nich ty jejich.