5.B Učivo od 11.5. do 15.5.2020

 

Dobrý den milí žáci a rodiče.  Omlouvám se, ale z technických důvodů  posílám učivo trochu opožděně. Nyní je ale už vše  v pořádku.  Doufám , že jste  dnes děti nezapomněly na svátek  maminek. Jestli ano, tak to ještě můžete napravit. Nakreslete něco hezkého pro maminku, pomozte jí s prací, nebo ji prostě obejměte, dejte pusu a řekněte , že ji máte rády.  Uvidíte , že bude mít radost a vy  také.

No a teď  tedy učení na další týden.  Prosím  posílejte mi  jen  cvičení , která  budou  označena  ke kontrole . Ostatní  neoznačená cvičení budu  kontrolovat až  v červnu, kdy  přinesete vypracované učivo všichni v určený den  do školy. Podrobnosti  se  včas  dovíte  na  stránkách školy.

 

Český jazyk

1)  Opakování zájmen :  učeb. str.108/6a – napište do DÚ sešitů

pro žáky s jinou učebnicí  (Řekněte čí co je.    já- _______ bratr  ,   já- ________ sestra )

Vzor:  já –  můj bratr

 

2)  Opakování  přídavná jména: utvoř  2. a 3. stupeň od těchto příd. jmen –                                                                                                          !!!toto cvičení odešlete ke kontrole  na e mail: maskova@12zskladno.cz 

 -:  veselý – veselejší – nejveselejší

nová –

domácí –

zlobivý –

dobrý –

malá –

špatný –

hezký –

 

3)   Slovesa opakování :  učeb. str. 151 celé –  pro žáky s jinou učebnicí (Ověříme, co už umíme – slovesa)  pište  pouze číslo otázky  a vedle  písmeno správné odpovědi :

.:  1- a), 9- c)  atd….    ( pište na volný list papíru, založte do portfolia)

Prosím rodiče !!!   S tímto cvičením dětem nepomáhejte,  ani  neopravujte.  Případně  pouze  vysvětlete   co se po nich žádá, ale odpovědi neraďte. Děkuji.                                                                                                                                                                              !!! Toto  cvičení odešlete  také ke kontrole  na e mail: maskova@12zskladno.cz

 

4)  Stavba věty jednoduché : učeb. str. 153- „Určování základních větných členů“  přečtěte si text  ve žlutém rámečku dole  a na  str. 154 také ve žlutém rámečku.

( Z toho vyplývá, že podmět  bývá nejčastěji ve větě vyjádřený podstatným jménem, ale může být vyjádřený i zájmenem,  přídavným jménem , nebo číslovkou. Na podmět se ve větě ptáme otázkou 1. pádu – „Kdo, co?“)

Příklad:

5)  Učeb. str. 154/2- opište do Š sešitů a podtrhejte základní skladebné dvojice ( podmět rovnou čarou, přísudek vlnovkou)  Žáci s PO  napíší  první 4 věty.

 

6) Přísudek slovesný–  učeb. str. 155 – přečtěte si text ve žlutém  rámečku!

Příklad:  Dnes  napíšeme  diktát. Dnes jsme psali diktát. Dnes budeme psát diktát.

Přísudek  jmenný se sponou–  učeb. str. 156 — přečtěte si text ve žlutém  rámečku!

(Z toho vyplývá, že přísudek ve větě  bývá obyčejně vyjádřený slovesem  plnovýznamovým např. pracovat,  jíst, chodit, mluvit, vařit atd….   nebo může být  vyjádřený   A) podstatným jménem se sponou, nebo  B) přídavným jménem se sponou.  Sponou je sloveso být,  nebo stát se .

A) Příklad: Sestra je učitelkou. Sestra bude učitelkou. Sestra byla učitelkou.

Přísudek je v tomto případě spona = sloveso být +  podstatné jméno = učitelka.

B) Příklad: Maminka je hodná. Maminka byla hodná. Maminka bude hodná.

Přísudek je v tomto případě spona = sloveso být + přídavné jméno = hodná.

B) Příklad : Silnice se stala nebezpečnou. Silnice se stane nebezpečnou.

Přísudek je v tomto případě spona  = sloveso stát se + přídavné jméno =nebezpečnou.

Procvičování -https://www.skolasnadhledem.cz/game/719

http://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/podmet_a_prisudek1.htm

 

7)  Ve větách vyznačte  přísudky  – učeb. str. 155/ 2a,b . (Pro žáky s jinou učebnicí. Děvčata umývala po obědě nádobí. )                    Žáci s PO – pouze  2a.

Pište do Š sešitů  pouze  přísudky:  

vzor–  umývala- č. min, uschlo- č.min,,  atd….                     

 

8)  učeb. s tr. 157/3 . Opište  na volné listy papíru,  podtrhněte  vlnovkou  ve větách  všechny přísudky.   List založte do portfolia. ( Pro žáky s jinou učebnicí – Rozlište přísudky slovesné a přísudky jmenné se sponou.   Obchod otevřely až v poledne.)                            Žáci s PO  napíší  první 4 věty.                                                                                              !                                                                                              !!! Toto  cvičení odešlete   ke kontrole  na e mail: maskova@12zskladno.cz

 

9)  PS –  str.66/1a,b .  Žáci s PO jen   5 vět = první odstavec.

Čtení

1) čítanka  str. 114 -přečtěte báseň + povídání pod básní o  J. Voskovci  a  J. Werichovi

2) čítanka  str. 115-117   – přečíst  článek „1914“ , do literárních sešitů zapište  název  článku +  autora. Odpovězte do sešitů na otázku č. 1 a 3  ve žlutém rámečku. Odpovídejte celými větami. Můžete přidat obrázek.

 

Matematika

1)   Dělení dvou ciferným číslem : Písemně do Š sešitů. Správnost výpočtů  ověř  zkouškou.                                                                       Žáci s PO  jen  první 3 příklady.

5 031 : 19

14 860 : 33

99 345 : 23

35 648 : 71

267 308 : 52

 

 

2) Desetinná čísla  opakování – do DÚ sešitů :

Napiš   ke každému bodu pět čísel  –

A)  přirozená kladná  :

B) přirozená záporná:

C) desetinná s jedním desetinným místem :

D) desetinná se dvěma desetinnými místy :

E) desetinná s číslicí 3 na místě setin :

 

3)   Do Š sešitů – vypočítej a odpověz :    Kolikrát musíš zmenšit číslo   7 436,   aby ti zbylo 248.                                                                      !!! Toto  cvičení odešlete   ke kontrole  na e mail: maskova@12zskladno.cz

 

4)  Do DÚ sešitů –  Jsou dána čísla :  2,5 /  6,81 /  0,74 /  5,6  /  4,7  /   2,82  / 1,9 /  5,27  /  5 /

A) Zapiš čísla, která jsou větší než 2,8 : _________________________________________

B) Zapiš čísla, která jsou menší než 5,2:__________________________________________

C) Zapiš čísla, která jsou větší než 2,8  a menší než 5,2 :_______________________________

 

5)   Napiš na volný list papíru  a založ do portfolia :                                                                                                                                             !!! Toto  cvičení odešlete   ke kontrole  na e mail: maskova@12zskladno.cz

A) Seřaď čísla od nejmenšího k největšímu :

6,48 / 5,06 /  7,84 /  5,97 /  8, 31 /  9,31 / 5,54 / 10,5

_________________________________________________________________________

B) Seřaď čísla od největšího k nejmenšímu :

5,46 / 7,21 / 5,4 / 6,42 / 4, 97 /  9,5 / 5, 444 / 2,3  

___________________________________________________________________________

 

6)   učeb. 2, str. 55/ 10  do Š sešitů .(Pro žáky, kteří mají jiné vydání učebnice –Doplň vhodnou číslici, aby platily nerovnosti:   8,6 < 8, _)     Žáci s PO  pouze  první 4  příklady = prvním řádek.

 

7)  Přirozená čísla přes milion :  Piš  do Š sešitů.   Doplň   čísla , která chybí  v řadě.

2 658 201,  __________   2 658 199, ___________  , _______________,

78 500 656,  __________  78 500 654, __________  , ______________,

61 000 000,  __________   63 000 000,  64 000 000, _______________,

9 005 667,  __________  , 9 007 667 , ___________  , 9 008 667 ,

2 558 320, ___________,  2 558 300 , 2 558 390,  ___________  ,  2 558 370,

26 500 000, 27 000 000, 27 500 000 , __________ , 28 500 000 ,  __________ ,

 

8)  Desetinná čísla – násobení dělení  10, 100.  Piš  na volný list papíru a založ do portfolia.

Rozhodni, zda se jedná o dělení nebo násobení a doplň správně znaménka a čísla.  Žáci s PO  –  bez   posledních  dvou příkladů .

0,75   __     10 = 7,5

23,5  __      10 = 2,35

0,29  __     100 = 29

6,0   __       100 = 0,06

3,43  __       10 = 34,3

92      __      __      = 0,92

3,4     __      __      =  34                                                                                                                .

 

9)  PS  str.19/ celá.  Žáci s PO  vypracují  pouze  19/1, 3 , 5.

 

10)  Geometrie

Narýsuj na volný list nelinkovaného papíru  trojúhelník  ABC.    Strana AB  =  83 mm, strana  BC =  6,2 cm.  Strany AB  a   BC   spolu svírají pravý úhel.

1) Popiš  všechny vrcholy a strany trojúhelníku.                                                                                                                                                                    2) Zjisti kolik měří strana  AC.                                                                                                                                                                                                  3) Vypočítej obvod  tohoto trojúhelníku. Uveď vzoreček podle kterého budeš počítat obvod.

Práci   založ do portfolia!

 

Anglický jazyk:

1) Učebnice str. 134/5 (Holidays in Czech schools)- ústně, doplnit slova, číst a překládat

 

2) Projekt- nakresli na čtvrtku papíru anglický kalendář (po měsících a přiřaď k nim názvy prázdnin v českých školách)- nápověda: článek Holidays in Czech schools-učebnice str. 134. Fantazii a kreativitě se meze nekladou!

 

3) Opakování a procvičování učiva:

 

Člověk a jeho svět :

Vlastivěda:

1) Z poddaného  člověka občan  ( rok 1848)                             

Učebnice  str. 28 -29 – přečíst, výpisky do sešitů                                                                                                                                                ( Nespokojenost s Habsburky,  revoluční rok 1848,  červnové bouře,  konec roboty  změny po roce 1848 )

2) Zápis do  PS str.  15 celá

 Přírodověda: 

1) Jak se člověk vyvíjí – učeb. str. 66 , výpisky do červeného sešitu, naučit se

Vývojová období člověka

Ve vývojových obdobích člověka (v ontogenetickém vývoji) můžeme pozorovat řadu změn, které jsou dvojího druhu: růstové a vývojové. Oba procesy jsou primárně určeny dědičnými faktory, jejichž uplatnění však ovlivňují faktory prostředí.

Období Čas
prenatální  (těhotenství) 280 dní
novorozenec 1 měsíc (4 týdny)
kojenec 1 měsíc – 1 rok
batole 1 – 3 roky
předškolák 3 – 6 (7) let
mladší školní věk 6 (7) – 10~12 let
straší školní věk  (puberta) 10~12 – 15 let
dorost (adolescence)  (puberta) 15 – 18 (20) let
dospělost (plná) 18 (- 30) let
zralost 30 – 45 let
střední věk 45 – 60 let
stáří 60 – 75 let
vysoké stáří 75 – 90 let
dlouhověkost (kmet, stařec) nad 90 let

 

https://slideplayer.cz/slide/3407103/     https://brumlik.estranky.cz/clanky/prirodoveda/5.rocnik/clovek.html

2) Opakování – člověk učeb. str. 67 ústně

3)  PS  str. 36 „Opakování č.4- člověk“  –  Zakroužkujte  správnou odpověď.                                                                                                                  !!! Toto  opakování  odešlete   ke kontrole  na e mail: maskova@12zskladno.cz

!!! Prosím  zároveň  rodiče , aby ani  s vypracováním tohoto úkolu  dětem nepomáhali,  neradili  a neopravovali. Děkuji.

Možno využít k opakování  –   https://brumlik.estranky.cz/file/937/kostraaa.htm

 

 

Učivo pro  Míru Vaňka:

 Český jazyk

1)  Přepiš psacím písmem – na volný list papíru:

Na jaře se příroda probudí ze zimního spánku.  Stromy se zelenají.  Květy jsou plné včel.

2)  Doplň za věty znaménka ( ?!. ) která tam patří:  Piš na volný list papíru.

Jaký  máme  úkol                                                                                                                                                                                                                            Dnes  si budu  číst  knihu                                                                                                                                                                                                          Buď  zticha                                                                                                                                                                                                                                Mám  hodného  psa                                                                                                                                                                                                                        Je  bratr  doma

3) Pracovní sešít ČJ   str. 10 cv. 7  ( Slova, která jsou napsaná špatně škrtni )

 4) Podstatná jména  –   jsou názvy

osob    (zedník, teta, otec kamarád, učitel, prodavačka….). 

– zvířat  ( kočka, slon, pes, pták, slavík, prase …..)

– věcí     ( kalhoty, auto, silnice, houby, okno, tričko, svačina, maso….)

– dějů    ( lhaní, práce,  čistota , sport,  stání, povídání, …….)

U  podstatných   jmen  určujeme  :  ROD,   ČÍSLO  ...

rod    mužský   – ten  (ten  míč,  ten stůl,  ten muž,  bratr,  doktor,  nůž,  měsíc)

rod    ženský  –    ta ( ta dívka,  ta panenka,  ta židle,  bouřka,  lavina …)

rod   střední    –   to ( to dítě,  to moře,  to sluníčko,  to počasí,  pero,  topení)

 

U podstatných jmen  rodu mužského  ještě určujeme  – rod životný  ,     rod neživotný

pes  –  rod  mužský,  životný

stůl  –   rod mužský,  neživotný

učitel – rod mužský,  životný

ČÍSLO   –    jednotné     a    množné:

Číslo  jednotné   –     myš,  křeslo, prodavačka,  počítač,  otec, člověk, světlo

Číslo  množně    –     myši, křesla, prodavačky, počítače, otcové, lidé, světla

 

5) V pracovním sešitě Čj str. 18/ 1 – podtrhni v textu všechna podstatná jména  zeleně.

6) Napiš na volný list papíru :  

– pět podstatných jmen rodu mužského,  životného, číslo jednotné

– pět podst. jmen rodu ženského, číslo množné

– pět podst. jmen rodu středního , číslo jednotné

– pět podstatných jmen rodu mužského , neživotného, číslo množné

 

7) Čtení  – v pracovním sešitě  ČJ  str. 18/3 přečti nahlas ukázku  a pod  ni napiš jak se kniha jmenuje.

 

Matematika

1) Přepiš do sešitu a vypočítej:

37  +  58

66  –   33

128 –  61

540 –  230

580 + 232

786  – 44

2Přepiš do sešitu  a vypočítej :

6 . 6 =                   5 .7 =               8 . 6 =                 9 .  7 =             4 . 5  =

14 : 7 =             32 :  8 =           64 : 8 =        49 : 7 =          35 : 5 =      16 : 8 =

 

3)   Vypočítej a napiš odpověď:

Mirek   za měsíc  na kole  najezdil    151  km.   Aleš  za měsíc ujel   262 km  a Petr najezdil za měsíc  na kole  386 km.   Kolik najeli  km  za měsíc všichni dohromady ?

 

4)   Doplň  do číselné řady  místo čárek chybějící  násobky:  ( přepiš na volný list papíru )

/  0 /  4 /  _  / 12  /  16  /  _  /  _  /  28  / _  / 36  /  40  /

/ 0 /  7  /  _  / 21  /  _  /  _  /  42  /  _   /  _  /  63  /  _  /

 

5)  Převeď :

2 dm      =    ______   cm

100 cm  =    ______    m

32 cm    =    ______    mm

2 km      =    ______    m

3000 m  =    ______   km

40 cm    =    ______   dm

 

GEOMETRIE

6)  Na  nelinkovaný list papíru narýsuj  přímku  k   a   k této přímce narýsuj kolmici   f  .

7)  Narýsuj  dvě  rovnoběžné  přímky  a  pojmenuj  je  .

 

Anglický jazyk

1) Nakresli podle pokynů do sešitu:

  • Three balls…
  • Four apples…
  • Six cars…
  • Ten pears (hruška)…

2) Věty opiš a místo teček napiš odpověď (barva):

  • Bananas are ……….
  • Apples are ……….
  • Strawberries are ……….
  • Tomatoes are ……….

3) Opiš a napiš správnou odpověď z nabídky:

  • I am hungry – jsem šťastný, mám hlad, mám žízeň
  • I like ham – mám rád šunku, mám rád sýr, mám rád zmrzlinu
  • I don’t like eggs – nemám rád chléb, nemám rád mléko, nemám rád vajíčka
  • What do you want? – kde bydlíš?, co chceš?, jak se máš?

 

Člověk a jeho svět

Vlastivěda

1)  Opakuj si Velkomoravskou říši                                                                                                                                           https://skolakov.eu/vlastiveda-4-trida/velkomoravska-rise

http://dejepis.info/?t=155

http://historie.lusa.cz/davni-slovane/velkomoravska-rise/

2)  Cyril a Metoděj

– pusť  si to, je to k učivu

http://www.staletekoreny.cz/cyril-a-metodej

https://www.novinky.cz/tema/clanek/cyril-a-metodej-40095775

Přírodověda

1) Chráněné  rostliny : např.

bledule jarní  – http://www.naturfoto.cz/bledule-jarni-fotografie-13927.html

hvozdík lesní  – http://www.naturfoto.cz/hvozdik-lesni-fotografie-13174.html

koniklec  – http://www.naturfoto.cz/koniklec-otevreny-fotografie-3647.html

jetel – http://www.naturfoto.cz/jetel-cervenavy-fotografie-14787.html

leknín – http://www.naturfoto.cz/leknin-bily-fotografie-1243.html

Odpověz na otázku do sešitu – Proč jsou některé rostliny v ČR  chráněné?