5.B Učivo od 11.5. do 15.5.2020
Dobrý den milí žáci a rodiče. Omlouvám se, ale z technických důvodů posílám učivo trochu opožděně. Nyní je ale už vše v pořádku. Doufám , že jste dnes děti nezapomněly na svátek maminek. Jestli ano, tak to ještě můžete napravit. Nakreslete něco hezkého pro maminku, pomozte jí s prací, nebo ji prostě obejměte, dejte pusu a řekněte , že ji máte rády. Uvidíte , že bude mít radost a vy také.
No a teď tedy učení na další týden. Prosím posílejte mi jen cvičení , která budou označena ke kontrole . Ostatní neoznačená cvičení budu kontrolovat až v červnu, kdy přinesete vypracované učivo všichni v určený den do školy. Podrobnosti se včas dovíte na stránkách školy.
Český jazyk
1) Opakování zájmen : učeb. str.108/6a – napište do DÚ sešitů
pro žáky s jinou učebnicí (Řekněte čí co je. já- _______ bratr , já- ________ sestra )
Vzor: já – můj bratr
2) Opakování přídavná jména: utvoř 2. a 3. stupeň od těchto příd. jmen – !!! –toto cvičení odešlete ke kontrole na e mail: maskova@12zskladno.cz
Př-: veselý – veselejší – nejveselejší
nová –
domácí –
zlobivý –
dobrý –
malá –
špatný –
hezký –
3) Slovesa opakování : učeb. str. 151 celé – pro žáky s jinou učebnicí (Ověříme, co už umíme – slovesa) pište pouze číslo otázky a vedle písmeno správné odpovědi :
Př.: 1- a), 9- c) atd…. ( pište na volný list papíru, založte do portfolia)
Prosím rodiče !!! S tímto cvičením dětem nepomáhejte, ani neopravujte. Případně pouze vysvětlete co se po nich žádá, ale odpovědi neraďte. Děkuji. !!! Toto cvičení odešlete také ke kontrole na e mail: maskova@12zskladno.cz
4) Stavba věty jednoduché : učeb. str. 153- „Určování základních větných členů“ přečtěte si text ve žlutém rámečku dole a na str. 154 také ve žlutém rámečku.
( Z toho vyplývá, že podmět bývá nejčastěji ve větě vyjádřený podstatným jménem, ale může být vyjádřený i zájmenem, přídavným jménem , nebo číslovkou. Na podmět se ve větě ptáme otázkou 1. pádu – „Kdo, co?“)
Příklad:
5) Učeb. str. 154/2- opište do Š sešitů a podtrhejte základní skladebné dvojice ( podmět rovnou čarou, přísudek vlnovkou) Žáci s PO napíší první 4 věty.
6) Přísudek slovesný– učeb. str. 155 – přečtěte si text ve žlutém rámečku!
Příklad: Dnes napíšeme diktát. Dnes jsme psali diktát. Dnes budeme psát diktát.
Přísudek jmenný se sponou– učeb. str. 156 — přečtěte si text ve žlutém rámečku!
(Z toho vyplývá, že přísudek ve větě bývá obyčejně vyjádřený slovesem plnovýznamovým např. pracovat, jíst, chodit, mluvit, vařit atd…. nebo může být vyjádřený A) podstatným jménem se sponou, nebo B) přídavným jménem se sponou. Sponou je sloveso být, nebo stát se .
A) Příklad: Sestra je učitelkou. Sestra bude učitelkou. Sestra byla učitelkou.
Přísudek je v tomto případě spona = sloveso být + podstatné jméno = učitelka.
B) Příklad: Maminka je hodná. Maminka byla hodná. Maminka bude hodná.
Přísudek je v tomto případě spona = sloveso být + přídavné jméno = hodná.
B) Příklad : Silnice se stala nebezpečnou. Silnice se stane nebezpečnou.
Přísudek je v tomto případě spona = sloveso stát se + přídavné jméno =nebezpečnou.
Procvičování -https://www.skolasnadhledem.cz/game/719
http://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/podmet_a_prisudek1.htm
7) Ve větách vyznačte přísudky – učeb. str. 155/ 2a,b . (Pro žáky s jinou učebnicí. Děvčata umývala po obědě nádobí. ) Žáci s PO – pouze 2a.
Pište do Š sešitů pouze přísudky:
vzor– umývala- č. min, uschlo- č.min,, atd….
8) učeb. s tr. 157/3 . Opište na volné listy papíru, podtrhněte vlnovkou ve větách všechny přísudky. List založte do portfolia. ( Pro žáky s jinou učebnicí – Rozlište přísudky slovesné a přísudky jmenné se sponou. Obchod otevřely až v poledne.) Žáci s PO napíší první 4 věty. ! !!! Toto cvičení odešlete ke kontrole na e mail: maskova@12zskladno.cz
9) PS – str.66/1a,b . Žáci s PO jen 5 vět = první odstavec.
Čtení
1) čítanka str. 114 -přečtěte báseň + povídání pod básní o J. Voskovci a J. Werichovi
2) čítanka str. 115-117 – přečíst článek „1914“ , do literárních sešitů zapište název článku + autora. Odpovězte do sešitů na otázku č. 1 a 3 ve žlutém rámečku. Odpovídejte celými větami. Můžete přidat obrázek.
Matematika
1) Dělení dvou ciferným číslem : Písemně do Š sešitů. Správnost výpočtů ověř zkouškou. Žáci s PO jen první 3 příklady.
5 031 : 19
14 860 : 33
99 345 : 23
35 648 : 71
267 308 : 52
2) Desetinná čísla opakování – do DÚ sešitů :
Napiš ke každému bodu pět čísel –
A) přirozená kladná :
B) přirozená záporná:
C) desetinná s jedním desetinným místem :
D) desetinná se dvěma desetinnými místy :
E) desetinná s číslicí 3 na místě setin :
3) Do Š sešitů – vypočítej a odpověz : Kolikrát musíš zmenšit číslo 7 436, aby ti zbylo 248. !!! Toto cvičení odešlete ke kontrole na e mail: maskova@12zskladno.cz
4) Do DÚ sešitů – Jsou dána čísla : 2,5 / 6,81 / 0,74 / 5,6 / 4,7 / 2,82 / 1,9 / 5,27 / 5 /
A) Zapiš čísla, která jsou větší než 2,8 : _________________________________________
B) Zapiš čísla, která jsou menší než 5,2:__________________________________________
C) Zapiš čísla, která jsou větší než 2,8 a menší než 5,2 :_______________________________
5) Napiš na volný list papíru a založ do portfolia : !!! Toto cvičení odešlete ke kontrole na e mail: maskova@12zskladno.cz
A) Seřaď čísla od nejmenšího k největšímu :
6,48 / 5,06 / 7,84 / 5,97 / 8, 31 / 9,31 / 5,54 / 10,5
_________________________________________________________________________
B) Seřaď čísla od největšího k nejmenšímu :
5,46 / 7,21 / 5,4 / 6,42 / 4, 97 / 9,5 / 5, 444 / 2,3
___________________________________________________________________________
6) učeb. 2, str. 55/ 10 do Š sešitů .(Pro žáky, kteří mají jiné vydání učebnice –Doplň vhodnou číslici, aby platily nerovnosti: 8,6 < 8, _) Žáci s PO pouze první 4 příklady = prvním řádek.
7) Přirozená čísla přes milion : Piš do Š sešitů. Doplň čísla , která chybí v řadě.
2 658 201, __________ 2 658 199, ___________ , _______________,
78 500 656, __________ 78 500 654, __________ , ______________,
61 000 000, __________ 63 000 000, 64 000 000, _______________,
9 005 667, __________ , 9 007 667 , ___________ , 9 008 667 ,
2 558 320, ___________, 2 558 300 , 2 558 390, ___________ , 2 558 370,
26 500 000, 27 000 000, 27 500 000 , __________ , 28 500 000 , __________ ,
8) Desetinná čísla – násobení dělení 10, 100. Piš na volný list papíru a založ do portfolia.
Rozhodni, zda se jedná o dělení nebo násobení a doplň správně znaménka a čísla. Žáci s PO – bez posledních dvou příkladů .
0,75 __ 10 = 7,5
23,5 __ 10 = 2,35
0,29 __ 100 = 29
6,0 __ 100 = 0,06
3,43 __ 10 = 34,3
92 __ __ = 0,92
3,4 __ __ = 34 .
9) PS str.19/ celá. Žáci s PO vypracují pouze 19/1, 3 , 5.
10) Geometrie
Narýsuj na volný list nelinkovaného papíru trojúhelník ABC. Strana AB = 83 mm, strana BC = 6,2 cm. Strany AB a BC spolu svírají pravý úhel.
1) Popiš všechny vrcholy a strany trojúhelníku. 2) Zjisti kolik měří strana AC. 3) Vypočítej obvod tohoto trojúhelníku. Uveď vzoreček podle kterého budeš počítat obvod.
Práci založ do portfolia!
Anglický jazyk:
1) Učebnice str. 134/5 (Holidays in Czech schools)- ústně, doplnit slova, číst a překládat
2) Projekt- nakresli na čtvrtku papíru anglický kalendář (po měsících a přiřaď k nim názvy prázdnin v českých školách)- nápověda: článek Holidays in Czech schools-učebnice str. 134. Fantazii a kreativitě se meze nekladou!
3) Opakování a procvičování učiva:
- učebnice 135
- Pádová osobní zájmena– you, it, me
- https://www.helpforenglish.cz/article/2009051803-padova-osobni-zajmena
- podívej se do tabulky → you, itse nikdy nemění, I je pouze podmětem v 1.pádě, v ostatních pádech se používá me
- učebnice 135/7 (My best friend is Tom. I like…)- žáci s PO 4 věty, ostatní celé do sešitu
- https://www.helpforenglish.cz/article/2009052002-cviceni-padova-osobni-zajmena
Člověk a jeho svět :
Vlastivěda:
1) Z poddaného člověka občan ( rok 1848)
Učebnice str. 28 -29 – přečíst, výpisky do sešitů ( Nespokojenost s Habsburky, revoluční rok 1848, červnové bouře, konec roboty změny po roce 1848 )
2) Zápis do PS str. 15 celá
Přírodověda:
1) Jak se člověk vyvíjí – učeb. str. 66 , výpisky do červeného sešitu, naučit se
Vývojová období člověka
Ve vývojových obdobích člověka (v ontogenetickém vývoji) můžeme pozorovat řadu změn, které jsou dvojího druhu: růstové a vývojové. Oba procesy jsou primárně určeny dědičnými faktory, jejichž uplatnění však ovlivňují faktory prostředí.
Období | Čas |
prenatální (těhotenství) | 280 dní |
novorozenec | 1 měsíc (4 týdny) |
kojenec | 1 měsíc – 1 rok |
batole | 1 – 3 roky |
předškolák | 3 – 6 (7) let |
mladší školní věk | 6 (7) – 10~12 let |
straší školní věk (puberta) | 10~12 – 15 let |
dorost (adolescence) (puberta) | 15 – 18 (20) let |
dospělost (plná) | 18 (- 30) let |
zralost | 30 – 45 let |
střední věk | 45 – 60 let |
stáří | 60 – 75 let |
vysoké stáří | 75 – 90 let |
dlouhověkost (kmet, stařec) | nad 90 let |
https://slideplayer.cz/slide/3407103/ https://brumlik.estranky.cz/clanky/prirodoveda/5.rocnik/clovek.html
2) Opakování – člověk učeb. str. 67 ústně
3) PS str. 36 „Opakování č.4- člověk“ – Zakroužkujte správnou odpověď. !!! Toto opakování odešlete ke kontrole na e mail: maskova@12zskladno.cz
!!! Prosím zároveň rodiče , aby ani s vypracováním tohoto úkolu dětem nepomáhali, neradili a neopravovali. Děkuji.
Možno využít k opakování – https://brumlik.estranky.cz/file/937/kostraaa.htm
Učivo pro Míru Vaňka:
Český jazyk
1) Přepiš psacím písmem – na volný list papíru:
Na jaře se příroda probudí ze zimního spánku. Stromy se zelenají. Květy jsou plné včel.
2) Doplň za věty znaménka ( ?!. ) která tam patří: Piš na volný list papíru.
Jaký máme úkol Dnes si budu číst knihu Buď zticha Mám hodného psa Je bratr doma
3) Pracovní sešít ČJ str. 10 cv. 7 ( Slova, která jsou napsaná špatně škrtni )
4) Podstatná jména – jsou názvy –
– osob (zedník, teta, otec kamarád, učitel, prodavačka….).
– zvířat ( kočka, slon, pes, pták, slavík, prase …..)
– věcí ( kalhoty, auto, silnice, houby, okno, tričko, svačina, maso….)
– dějů ( lhaní, práce, čistota , sport, stání, povídání, …….)
U podstatných jmen určujeme : ROD, ČÍSLO ...
rod mužský – ten (ten míč, ten stůl, ten muž, bratr, doktor, nůž, měsíc)
rod ženský – ta ( ta dívka, ta panenka, ta židle, bouřka, lavina …)
rod střední – to ( to dítě, to moře, to sluníčko, to počasí, pero, topení)
U podstatných jmen rodu mužského ještě určujeme – rod životný , rod neživotný
pes – rod mužský, životný
stůl – rod mužský, neživotný
učitel – rod mužský, životný
ČÍSLO – jednotné a množné:
Číslo jednotné – myš, křeslo, prodavačka, počítač, otec, člověk, světlo
Číslo množně – myši, křesla, prodavačky, počítače, otcové, lidé, světla
5) V pracovním sešitě Čj str. 18/ 1 – podtrhni v textu všechna podstatná jména zeleně.
6) Napiš na volný list papíru :
– pět podstatných jmen rodu mužského, životného, číslo jednotné
– pět podst. jmen rodu ženského, číslo množné
– pět podst. jmen rodu středního , číslo jednotné
– pět podstatných jmen rodu mužského , neživotného, číslo množné
7) Čtení – v pracovním sešitě ČJ str. 18/3 přečti nahlas ukázku a pod ni napiš jak se kniha jmenuje.
Matematika
1) Přepiš do sešitu a vypočítej:
37 + 58
66 – 33
128 – 61
540 – 230
580 + 232
786 – 44
2) Přepiš do sešitu a vypočítej :
6 . 6 = 5 .7 = 8 . 6 = 9 . 7 = 4 . 5 =
14 : 7 = 32 : 8 = 64 : 8 = 49 : 7 = 35 : 5 = 16 : 8 =
3) Vypočítej a napiš odpověď:
Mirek za měsíc na kole najezdil 151 km. Aleš za měsíc ujel 262 km a Petr najezdil za měsíc na kole 386 km. Kolik najeli km za měsíc všichni dohromady ?
4) Doplň do číselné řady místo čárek chybějící násobky: ( přepiš na volný list papíru )
/ 0 / 4 / _ / 12 / 16 / _ / _ / 28 / _ / 36 / 40 /
/ 0 / 7 / _ / 21 / _ / _ / 42 / _ / _ / 63 / _ /
5) Převeď :
2 dm = ______ cm
100 cm = ______ m
32 cm = ______ mm
2 km = ______ m
3000 m = ______ km
40 cm = ______ dm
GEOMETRIE
6) Na nelinkovaný list papíru narýsuj přímku k a k této přímce narýsuj kolmici f .
7) Narýsuj dvě rovnoběžné přímky a pojmenuj je .
Anglický jazyk
1) Nakresli podle pokynů do sešitu:
- Three balls…
- Four apples…
- Six cars…
- Ten pears (hruška)…
2) Věty opiš a místo teček napiš odpověď (barva):
- Bananas are ……….
- Apples are ……….
- Strawberries are ……….
- Tomatoes are ……….
3) Opiš a napiš správnou odpověď z nabídky:
- I am hungry – jsem šťastný, mám hlad, mám žízeň
- I like ham – mám rád šunku, mám rád sýr, mám rád zmrzlinu
- I don’t like eggs – nemám rád chléb, nemám rád mléko, nemám rád vajíčka
- What do you want? – kde bydlíš?, co chceš?, jak se máš?
Člověk a jeho svět
Vlastivěda
1) Opakuj si Velkomoravskou říši https://skolakov.eu/vlastiveda-4-trida/velkomoravska-rise
http://historie.lusa.cz/davni-slovane/velkomoravska-rise/
2) Cyril a Metoděj
– pusť si to, je to k učivu
http://www.staletekoreny.cz/cyril-a-metodej
https://www.novinky.cz/tema/clanek/cyril-a-metodej-40095775
Přírodověda
1) Chráněné rostliny : např.
bledule jarní – http://www.naturfoto.cz/bledule-jarni-fotografie-13927.html
hvozdík lesní – http://www.naturfoto.cz/hvozdik-lesni-fotografie-13174.html
koniklec – http://www.naturfoto.cz/koniklec-otevreny-fotografie-3647.html
jetel – http://www.naturfoto.cz/jetel-cervenavy-fotografie-14787.html
leknín – http://www.naturfoto.cz/leknin-bily-fotografie-1243.html
Odpověz na otázku do sešitu – Proč jsou některé rostliny v ČR chráněné?