5.A: plán učiva 11.5.-15.5.2020

Milí žáci,

máme před sebou další týden distančního učiva, tentokrát však v plném počtu hodin. Všechny Vás moc zdravím. I. Stehlíková

ČJ

1) Opakování učiva:

Podmět několikanásobný:

  •  učebnice str. 160– žlutý rámeček, červený vykřičník- několikanásobný člen je složen z více členů téhož druhu na téže „úrovni řízení ve větě“
  • Rozdíly:
  • podmět holý- Babička pekla koláče.
  • podmět několikanásobný- Babička a maminka pekly koláče.
  • učebnice str. 160/1a (V Česku žijí zmije…)- ústně

procvičování:

2) Procvičování:

  • učebnice str. 161/3 (Kapr, cejn…)- písemně, žáci s PO ke slovu… zdravé
  • učebnice str. 161/4 (Srnky, jeleni...)- písemně- přísudky (slovesa) napiš v čase přítomném!

3) Opakování a procvičování učiva:

  • učebnice str. 161/5a (Smeták, lopatka…)- písemně, žáci s PO ke slovu… zítřka
  • učebnice str. 161/5b- vyznač základní skladební dvojice
  • učebnice str. 161/5c– ústně

4) Opakování a procvičování učiva:

Přísudek slovesný:

procvičování:

5) Opakování a procvičování učiva:

  • učebnice str. 154/2 (Okenní tabulky…), písemně do sešitu, žáci s PO ke slovu… káva
  • PS str. 66/1a, b– písemně
  • PS str. 66/4– vyznač základní skladební dvojice

Čtení:

  • Epika je zaměřená na děj, něco se v ní odehrává. Může být napsána jako souvislý text (próza) nebo může být zapsána i ve verších. Typickým příkladem jsou dětské písničky, v nich se to dějem jen hemží (Pásla ovečky…, Já do lesa nepojedu…)
  • Lyrika popisuje pocity, nálady, duševní stav. V podstatě se v ní nic neděje. Bývá nejčastěji psána ve verších
  • čítanka str. 111/Lyrická a epická báseň- přečti si a nauč se rozdíly
  • báseň Rozhovor- opiš první tři sloky, žáci s PO dvě, a podtrhej rýmy, odpověz písemně do sešitu-rozhodni, zda je báseň lyrická nebo epická

https://www.mojecestina.cz/article/2019040201-epika-a-lyrika


MA

1) Opakování a procvičování učiva:

Slovní úlohy- písemně do sešitu, opiš celé zadání.

Napiš si letošní letopočet. Vypočítej, před kolika lety se staly tyto historické události:

  • 1348 založení Karlovy univerzity v Praze
  • 1492 objevení Ameriky
  • 1620 bitva na Bílé hoře
  • 1918 vznik Československa
  • 1993 vznik České republiky

 

Počítej písemně a proveď zkoušku (žáci s PO modré  příklady):

  58 604       166 688        327 000           896 707
– 17 956         78 044       -159 411             38 066
2) Opakování a procvičování učiva:
zaokrouhlování (žáci s PO modré příklady):
                          na desítky     stovky     tisíce     desetitisíce
    8 895
  33 642
117 004
181 715
  • Na starém domě je letopočet 1783. Před kolika lety byl dům postaven?
  • Tatínek platil složenkou 1693 Kč. Poplatek za složenku činil 26 Kč. Kolik Kč mu vrátili, jestliže platil dvoutisícikorunou?

 

3) Něco pro zábavu a poučení. Vyhledej a doplň data objevů vynálezů:

  • hromosvod
  • lokomotiva
  • telefon (klasický)
  • žárovka
  • kuličkové pero

Slovní úlohy:

V kadeřnictví měli tyto tržby: pondělí 1650 Kč, úterý 1830 Kč, středa 1960 Kč, čtvrtek 2170 Kč.

  • Kolik Kč v kadeřnictví utržili celkem za týden?
  • Jaká byla průměrná denní tržba?

Když se Alenka narodila, měla hmotnost 3 335 g. V šesti měsících byla jeji hmotnost 6 920 g. Kolik Alenka přibrala?

 

4) Opakování a procvičování učiva:

Vypočítej a proveď ZK (žáci s PO modré příklady):

    248 396:  7                    396 424: 27
    23 025: 36                     55 451: 19
Slovní úloha:
Úpravna pitné vody zpracuje za 10 vteřin 10 hl vody. Kolik hl vody vyčistí za 1 minutu?
Geometrie:
  • Narýsuj libovolnou přímku u. Sestroj přímku v, která je rovnoběžná s přímkou u.
  • Zvol v sešitě body T, U, V tak, aby neležely na jedné přímce. Narýsuj přímku UV (spoj body UV). Potom veď bodem T přímku t, která je rovnoběžná s přímkou UV.
  • Narýsuj kružnici k se středem v bodě S a poloměrem 25 mm. Sestroj libovolnou přímku p, která prochází bodem S. Narýsuj 3 přímky (a,b,c), které jsou kolmé k přímce p.

AJ

1) Učebnice str. 134/5 (Holidays in Czech schools)- ústně, doplnit slova, číst a překládat

2) Projekt- nakresli na čtvrtku papíru anglický kalendář (po měsících a přiřaď k nim názvy prázdnin v českých školách)- nápověda: článek Holidays in Czech schools-učebnice str. 134. Fantazii a kreativitě se meze nekladou!

3) Opakování a procvičování učiva:


ČS

Přírodověda:

1) Smyslové orgány-smysly nás informují o okolním světě- učebnice str. 62-63: Zrak, sluch-přečti a nauč se.
Pro ty, kteří jsou zvídavější a chtějí toho věďět víc:

2) Opakování a procvičování

Odpověz písemně na otázky:

  • Co vadí našemu zraku a sluchu?
  • Jak můžeme chránit svůj zrak a sluch před poškozením?

3-4) Referát:

Jaké jsou nejzávažnější globální problémy současného přírodního prostředí?

Vyber si jedno z témat, které tě zajímá:

  • ozonová díra
  • globální oteplování
  • nedostatek vody
  • kácení deštných pralesů

https://www.youtube.com/watch?v=SINd2axjisU

https://www.youtube.com/watch?v=rcJ2nVShpEI

https://www.youtube.com/watch?v=a84TYS4meQo


Milan Kanaloš

ČJ

1) Napiš a doplň chybějící písmena (d, t, p, i, y, ž):

Souse_ měl hla_.  Jen kli_, řekla ma_ka. Přes ulici je obcho_. Vem si peníze a ku_ tam me_, dor_ a lipový kvě_. Bě_ tam raději hne_. Podívej se na zápa_ slunce a starob_lý hra_ v dálce.

Podtrhni modře podstatná jména.

2) Urči rod podstatných jmen (ta– rod ženský, ten– rod mužský, to– rod střední):

  • kobylka-
  • provaz-
  • kružítko-
  • Jiřík-
  • oko-
  • výška-
  • jetel-
  • babička-

Doplň i-í, y-ý a slova napiš:

ob_nadlo, ob_‘vák, nový b_t, nové b_dliště, kob_la a b_‘k, vyb_‘lit b_t, dob_tek na pastvě, práskat b_čem.

3) Urči osobu u sloves:

  • číslo jednotné: 1. já, 2. ty, 3. on, ona, ono
  • číslo množné: 1. my, 2. vy, 3. oni, ony, ona

píšu-___os., klečíte-___os., pláče-___os., kreslili-___os., zpíváš-___os., těšíme se-___os.

Seřaď a napiš jména podle abecedy:

Karel, Amálka, Robert, David, Lenka, Šárka

4) Přepiš (psacím písmem):

  • Z nákladního automobilu se sypal písek.
  • Slyšel jsem odbíjet hodiny.
  • Zmizel za osikou.
  • Znáš pohádku o nenasytném Otesánkovi?

Místo teček napiš chybějící vyjmenovaná slova:

být, , obyvatel, … , , nábytek, dobytek, , bystrý, , , býk,

5) Napiš slova opačného významu ke slovům:

  • rychle
  • málo
  • tmavá
  • noc
  • pomalé
  • ráno
  • hladový
  • zima
  • smutný

Z přeházených slabik sestav slova a napiš je (např. ko – mlé = mléko):

  • ko – slu – níč =
  • rá – ba – ček =
  • si – hla – tý =

6-7) Čtení

  • čítanka str. 111/básnička Rozhovor- naučit se 2 sloky

MA

1) Pomocí znamének (<, >, =) porovnej a napiš čísla:

  • 4 000     6 000
  • 7 000     17 000
  • 5 800     5 800
  • 7 050     7 300
  • 1 400     4 100
  • 5 500     6 500

Sčítej a odčítej zpaměti:

  • 180 + 50
  • 390 + 20
  • 540 + 70
  • 860 + 40
  • 250 – 140
  • 520 – 60
  • 300 – 150
  • 500 – 500

2) Rodiče zaplatili Šárce 420 Kč za kurz angličtiny, 380 Kč za hudební školu a 200 Kč za družinu. Kolik Kč zaplatili celkem? (Vypočítej a napiš odpověď).

Napiš (místo teček) číslo hned před, hned za:

    101     

    250     

    1000     

•     179     •

3) Vypočítej:

  • 2 · 6
  • 7 · 8
  • 5 · 9
  • 4 · 7
  • 42 : 6
  • 15 : 3
  • 7 : 7
  • 20 : 4

Rodiče koupili Janě židli za 490 Kč a stolní lampu za 495 Kč. Kolik Kč celkem zaplatili? (Vypočítej a napiš odpověď).

4) Napiš čísla o 10 větší než (např. 70 — 80):

  • 55 —
  • 80 —
  • 100 —
  • 420 —

Napiš čísla o 100 menší než (např. 1 200 — 1 100):

  • 500 —
  • 880 —
  • 1 000 —
  • 420 —

Vypočítej písemně (pod sebou):

158       65        352         773
531     813       -148      – 227
5) Geometrie:
  • Vyznač bod S. Do bodu S zapíchni kružítko a opiš libovolně velkou kružnici k.
  • Narýsuj do sešitu přímku p. Pomocí trojúhelníku s ryskou narýsuj 3 přímky (a, b, c), které jsou kolmé k přímce p.

AJ

1) Nakresli podle pokynů do sešitu:

  • Three balls…
  • Four apples…
  • Six cars…
  • Ten pears (hruška)…

2) Věty opiš a místo teček napiš odpověď (barva):

  • Bananas are ……….
  • Apples are ……….
  • Strawberries are ……….
  • Tomatoes are ……….

3) Opiš a napiš správnou odpověď z nabídky:

  • I am hungry – jsem šťastný, mám hlad, mám žízeň
  • I like ham – mám rád šunku, mám rád sýr, mám rád zmrzlinu
  • I don’t like eggs – nemám rád chléb, nemám rád mléko, nemám rád vajíčka
  • What do you want? – kde bydlíš?, co chceš?, jak se máš?

ČS

Přírodověda: Člověk a jeho zdraví- smysly nás informují o okolním světě

-zelená učebnice str. 62-63-přečíst

-odpověz do sešitu (na papír), všechny odpovědi najdeš v učebnici str. 62-63:

  1. Vyjmenuj 5 základních smyslů.
  2. Který smysl poskytuje člověku nejvíce informací?
  3. Co vnímáme zrakem?
  4. Podle čeho poznáš nevidomého člověka?
  5. Vypiš z učebnice zásady ochrany zraku.
  6. Čeho je ucho smyslovým orgánem?
  7. Vypiš zásady ochrany sluchu.
  8. Jak se nazývá orgán čichu?
  9. Co je hlavním smyslovým orgánem chuti?
  10. Jaké jsou 4 základní chutě?
  11. Co je orgánem hmatu?
  12. Kde se nachází nejvíce hmatových tělísek?

https://www.youtube.com/watch?v=LtNJy-rLpao

https://www.youtube.com/watch?v=s1sMvYOBDU4

https://www.youtube.com/watch?v=h0L62c1w6Wc