5.A: plán učiva 11.5.-15.5.2020
Milí žáci,
máme před sebou další týden distančního učiva, tentokrát však v plném počtu hodin. Všechny Vás moc zdravím. I. Stehlíková
ČJ
1) Opakování učiva:
Podmět několikanásobný:
- učebnice str. 160– žlutý rámeček, červený vykřičník- několikanásobný člen je složen z více členů téhož druhu na téže „úrovni řízení ve větě“
- Rozdíly:
- podmět holý- Babička pekla koláče.
- podmět několikanásobný- Babička a maminka pekly koláče.
- učebnice str. 160/1a (V Česku žijí zmije…)- ústně
procvičování:
- http://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/prisudek_a_nekolikanasobny_podmet1.htm
- https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=5&subject=Český%20jazyk&search1=05.+Podmět+a+př%C3%ADsudek&topic=02.+Shoda+př%C3%ADsudku+s+několikanásobným+podmětem#selid
2) Procvičování:
- učebnice str. 161/3 (Kapr, cejn…)- písemně, žáci s PO ke slovu… zdravé
- učebnice str. 161/4 (Srnky, jeleni...)- písemně- přísudky (slovesa) napiš v čase přítomném!
3) Opakování a procvičování učiva:
- učebnice str. 161/5a (Smeták, lopatka…)- písemně, žáci s PO ke slovu… zítřka
- učebnice str. 161/5b- vyznač základní skladební dvojice
- učebnice str. 161/5c– ústně
4) Opakování a procvičování učiva:
Přísudek slovesný:
- je obvykle vyjádřen slovesem v určitém tvaru– např. Helena čte knihu. Ptáme se: Co dělá Helena?- Čte.
- je vyjádřen polovýznamovým slovesem– např. Odbila dvanáctá hodina. Ptáme se: Co dělá hodina?- Odbila.
- https://www.pravopisne.cz/2017/09/pravidla-prisudek/
- https://www.youtube.com/watch?v=l_cJTPsNmtk
- https://www.youtube.com/watch?v=x4Kybm2pvyg
procvičování:
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/719
- http://rysava.websnadno.cz/ceskyjazyk_5.roc/podmet_a_prisudek1.htm
5) Opakování a procvičování učiva:
- učebnice str. 154/2 (Okenní tabulky…), písemně do sešitu, žáci s PO ke slovu… káva
- PS str. 66/1a, b– písemně
- PS str. 66/4– vyznač základní skladební dvojice
Čtení:
- Epika je zaměřená na děj, něco se v ní odehrává. Může být napsána jako souvislý text (próza) nebo může být zapsána i ve verších. Typickým příkladem jsou dětské písničky, v nich se to dějem jen hemží (Pásla ovečky…, Já do lesa nepojedu…)
- Lyrika popisuje pocity, nálady, duševní stav. V podstatě se v ní nic neděje. Bývá nejčastěji psána ve verších
- čítanka str. 111/Lyrická a epická báseň- přečti si a nauč se rozdíly
- báseň Rozhovor- opiš první tři sloky, žáci s PO dvě, a podtrhej rýmy, odpověz písemně do sešitu-rozhodni, zda je báseň lyrická nebo epická
https://www.mojecestina.cz/article/2019040201-epika-a-lyrika
MA
1) Opakování a procvičování učiva:
Slovní úlohy- písemně do sešitu, opiš celé zadání.
Napiš si letošní letopočet. Vypočítej, před kolika lety se staly tyto historické události:
- 1348 založení Karlovy univerzity v Praze
- 1492 objevení Ameriky
- 1620 bitva na Bílé hoře
- 1918 vznik Československa
- 1993 vznik České republiky
Počítej písemně a proveď zkoušku (žáci s PO modré příklady):
- Na starém domě je letopočet 1783. Před kolika lety byl dům postaven?
-
Tatínek platil složenkou 1693 Kč. Poplatek za složenku činil 26 Kč. Kolik Kč mu vrátili, jestliže platil dvoutisícikorunou?
3) Něco pro zábavu a poučení. Vyhledej a doplň data objevů vynálezů:
- hromosvod
- lokomotiva
- telefon (klasický)
- žárovka
- kuličkové pero
Slovní úlohy:
V kadeřnictví měli tyto tržby: pondělí 1650 Kč, úterý 1830 Kč, středa 1960 Kč, čtvrtek 2170 Kč.
- Kolik Kč v kadeřnictví utržili celkem za týden?
- Jaká byla průměrná denní tržba?
Když se Alenka narodila, měla hmotnost 3 335 g. V šesti měsících byla jeji hmotnost 6 920 g. Kolik Alenka přibrala?
4) Opakování a procvičování učiva:
Vypočítej a proveď ZK (žáci s PO modré příklady):
-
Narýsuj libovolnou přímku u. Sestroj přímku v, která je rovnoběžná s přímkou u.
- Zvol v sešitě body T, U, V tak, aby neležely na jedné přímce. Narýsuj přímku UV (spoj body UV). Potom veď bodem T přímku t, která je rovnoběžná s přímkou UV.
-
Narýsuj kružnici k se středem v bodě S a poloměrem 25 mm. Sestroj libovolnou přímku p, která prochází bodem S. Narýsuj 3 přímky (a,b,c), které jsou kolmé k přímce p.
AJ
1) Učebnice str. 134/5 (Holidays in Czech schools)- ústně, doplnit slova, číst a překládat
2) Projekt- nakresli na čtvrtku papíru anglický kalendář (po měsících a přiřaď k nim názvy prázdnin v českých školách)- nápověda: článek Holidays in Czech schools-učebnice str. 134. Fantazii a kreativitě se meze nekladou!
3) Opakování a procvičování učiva:
- učebnice str. 135
- Pádová osobní zájmena– you, it, me
- https://www.helpforenglish.cz/article/2009051803-padova-osobni-zajmena
- podívej se do tabulky → you, it se nikdy nemění, I je pouze podmětem v 1.pádě, v ostatních pádech se používá me
- učebnice str. 135/7 (My best friend is Tom. I like…)- žáci s PO 4 věty, ostatní celé do sešitu
- https://www.helpforenglish.cz/article/2009052002-cviceni-padova-osobni-zajmena
ČS
Přírodověda:
- https://biologie-otazky.studentske.cz/2008/11/smyslov-orgny.html
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Sluch
2) Opakování a procvičování
Odpověz písemně na otázky:
- Co vadí našemu zraku a sluchu?
- Jak můžeme chránit svůj zrak a sluch před poškozením?
3-4) Referát:
Jaké jsou nejzávažnější globální problémy současného přírodního prostředí?
Vyber si jedno z témat, které tě zajímá:
- ozonová díra
- globální oteplování
- nedostatek vody
- kácení deštných pralesů
https://www.youtube.com/watch?v=SINd2axjisU
https://www.youtube.com/watch?v=rcJ2nVShpEI
https://www.youtube.com/watch?v=a84TYS4meQo
Milan Kanaloš
ČJ
1) Napiš a doplň chybějící písmena (d, t, p, i, y, ž):
Souse_ měl hla_. Jen kli_, řekla ma_ka. Přes ulici je obcho_. Vem si peníze a ku_ tam me_, dor_ a lipový kvě_. Bě_ tam raději hne_. Podívej se na zápa_ slunce a starob_lý hra_ v dálce.
Podtrhni modře podstatná jména.
2) Urči rod podstatných jmen (ta– rod ženský, ten– rod mužský, to– rod střední):
- kobylka-
- provaz-
- kružítko-
- Jiřík-
- oko-
- výška-
- jetel-
- babička-
Doplň i-í, y-ý a slova napiš:
ob_nadlo, ob_‘vák, nový b_t, nové b_dliště, kob_la a b_‘k, vyb_‘lit b_t, dob_tek na pastvě, práskat b_čem.
3) Urči osobu u sloves:
- číslo jednotné: 1. já, 2. ty, 3. on, ona, ono
- číslo množné: 1. my, 2. vy, 3. oni, ony, ona
píšu-___os., klečíte-___os., pláče-___os., kreslili-___os., zpíváš-___os., těšíme se-___os.
Seřaď a napiš jména podle abecedy:
Karel, Amálka, Robert, David, Lenka, Šárka
4) Přepiš (psacím písmem):
- Z nákladního automobilu se sypal písek.
- Slyšel jsem odbíjet hodiny.
- Zmizel za osikou.
- Znáš pohádku o nenasytném Otesánkovi?
Místo teček napiš chybějící vyjmenovaná slova:
být, … , obyvatel, … , … , nábytek, dobytek, … , bystrý, … , … , býk, …
5) Napiš slova opačného významu ke slovům:
- rychle
- málo
- tmavá
- noc
- pomalé
- ráno
- hladový
- zima
- smutný
Z přeházených slabik sestav slova a napiš je (např. ko – mlé = mléko):
- ko – slu – níč =
- rá – ba – ček =
- si – hla – tý =
6-7) Čtení
- čítanka str. 111/básnička Rozhovor- naučit se 2 sloky
MA
1) Pomocí znamének (<, >, =) porovnej a napiš čísla:
- 4 000 6 000
- 7 000 17 000
- 5 800 5 800
- 7 050 7 300
- 1 400 4 100
- 5 500 6 500
Sčítej a odčítej zpaměti:
- 180 + 50
- 390 + 20
- 540 + 70
- 860 + 40
- 250 – 140
- 520 – 60
- 300 – 150
- 500 – 500
2) Rodiče zaplatili Šárce 420 Kč za kurz angličtiny, 380 Kč za hudební školu a 200 Kč za družinu. Kolik Kč zaplatili celkem? (Vypočítej a napiš odpověď).
Napiš (místo teček) číslo hned před, hned za:
• 101 •
• 250 •
• 1000 •
• 179 •
3) Vypočítej:
- 2 · 6
- 7 · 8
- 5 · 9
- 4 · 7
- 42 : 6
- 15 : 3
- 7 : 7
- 20 : 4
Rodiče koupili Janě židli za 490 Kč a stolní lampu za 495 Kč. Kolik Kč celkem zaplatili? (Vypočítej a napiš odpověď).
4) Napiš čísla o 10 větší než (např. 70 — 80):
- 55 —
- 80 —
- 100 —
- 420 —
Napiš čísla o 100 menší než (např. 1 200 — 1 100):
- 500 —
- 880 —
- 1 000 —
- 420 —
Vypočítej písemně (pod sebou):
- Vyznač bod S. Do bodu S zapíchni kružítko a opiš libovolně velkou kružnici k.
- Narýsuj do sešitu přímku p. Pomocí trojúhelníku s ryskou narýsuj 3 přímky (a, b, c), které jsou kolmé k přímce p.
AJ
1) Nakresli podle pokynů do sešitu:
- Three balls…
- Four apples…
- Six cars…
- Ten pears (hruška)…
2) Věty opiš a místo teček napiš odpověď (barva):
- Bananas are ……….
- Apples are ……….
- Strawberries are ……….
- Tomatoes are ……….
3) Opiš a napiš správnou odpověď z nabídky:
- I am hungry – jsem šťastný, mám hlad, mám žízeň
- I like ham – mám rád šunku, mám rád sýr, mám rád zmrzlinu
- I don’t like eggs – nemám rád chléb, nemám rád mléko, nemám rád vajíčka
- What do you want? – kde bydlíš?, co chceš?, jak se máš?
ČS
Přírodověda: Člověk a jeho zdraví- smysly nás informují o okolním světě
-zelená učebnice str. 62-63-přečíst
-odpověz do sešitu (na papír), všechny odpovědi najdeš v učebnici str. 62-63:
- Vyjmenuj 5 základních smyslů.
- Který smysl poskytuje člověku nejvíce informací?
- Co vnímáme zrakem?
- Podle čeho poznáš nevidomého člověka?
- Vypiš z učebnice zásady ochrany zraku.
- Čeho je ucho smyslovým orgánem?
- Vypiš zásady ochrany sluchu.
- Jak se nazývá orgán čichu?
- Co je hlavním smyslovým orgánem chuti?
- Jaké jsou 4 základní chutě?
- Co je orgánem hmatu?
- Kde se nachází nejvíce hmatových tělísek?
https://www.youtube.com/watch?v=LtNJy-rLpao