Matematika 7.A (4. – 7.5.)
Ahoj!
4/5 Dnešní hodinu věnujte důsledné kontrole domácí práce z minulého týdne. Problematické příklady jsou vysvětleny pod řešením.
5/5 Procenta – základní pojmy (zápis do ŠS)
Při počítání s procenty používáme 3 základní pojmy:
POČET PROCENT, ZÁKLAD, PROCENTOVÁ ČÁST
Vzorový příklad:
4% z 200 = 8
4% = počet procent = KOLIK PROCENT NÁS ZAJÍMÁ
200 = základ = Z JAKÉHO CELKU PROCENTA POČÍTÁME (100%)
8 = procentová část = VÝSLEDEK = SLEVA, DAŇ,POČET DĚTÍ……
Při počítání s procenty vždy 2 údaje známe a třetí se snažíme vypočítat:
Začneme výpočtem procentové části, se kterým se v praxi setkáváme nejčastěji:
VÝPOČET PROCENTOVÉ ČÁSTI
Výhodou, pro někoho nevýhodou, je to, že na počítání s procenty neexistuje univerzální návod, jaký nejlepší způsob na konkrétní příklad použít. Pouze správným pochopením a praxí sami přijdete na to, který způsob výpočtu je pro ten nebo ten příklad nejlepší.
Na jednom konkrétním příkladu se vám budu snažit ukázat všechny možnosti.
VZOROVÝ PŘÍKLAD:
VYPOČÍTEJ 35% z 800
- možnost = VÝPOČET PŘES 1 %
100% = 800
1% = 8 ( 800 : 100 )
35% = 280 ( 35 . 8 )
Tato možnost je obecně výhodná, jestliže nám při určení 1 % nevyjde desetinné číslo, dobře se to počítá.
- možnost – LOGICKY
10% je desetina, takže 80
30% je třikrát tolik, takže 240
Zbývá 5%, což je polovina z 10%, takže 40
Dohromady tedy 280
Tato možnost je samozřejmě nejlepší, vyžaduje ale nejen základní znalosti o procentech, ale i trochu toho matematického a logického myšlení. 🙂
- možnost – TROJČLENKA
100% …….. 800
↑ 35% ………. x ↑
x = 800/1 . 35/100 = 280
Tato možnost je taková neutrální, zejména když zapomenete vše ostatní. Výhodou je, že při počítání s procenty využíváme vždy PŘÍMÉ ÚMĚRNOSTI. (nemusíme tedy přemýšlet, zda je to PÚ nebo NÚ, je to logické: čím víc, tím víc…)
- možnost = PŘEVEDENÍM PROCENT NA DESETINNÉ ČÍSLO
35% z 800 mi vlastně říká: 35/100 z 800
35/100 = 0,35
„z“ víme, že je krát, takže: 0,35 . 800 = 280
Tato možnost se vám možná zdá nejsložitější, ale zdání klame. Až budete v procentech zběhlejší, uvidíte, že je zejména u „blbých“ čísel nejvýhodnější.
6/5 procentová část = procvičování
Vypracujte následující cvičení v PS:
PS – 206/ A-7, A-8, A-9, A-10, A-11, A-12
!!! Nemusíte počítat přes 1%, počítejte tak, jak vám to nejlépe vyhovuje!
Pro opakování logiky výpočtu nebo pro ty, kteří ještě nepochopili, přikládám následující vysvětlovací video:
7/5 Výpočet procentové části
Podle výše uvedených pravidel a postupů vypočítejte do školního sešitu na novou stránku:
1) 5% ze 700 =
2) 30% ze 140 =
3) 15% ze 120 =
4) 45% z 80 =
5) 80% z 30 =
6) 38% z 250 =
7) 24% z 650 =
8) 17% z 500 =
9) 15% z 960 =
10) 88% z 1200 =
11) 120% z 870 =
12) 6% z 255 =
!!! CELOU STRÁNKU VE ŠKOLNÍM SEŠITĚ Z DNEŠNÍHO DNE (7/5) VYFOŤTE A POŠLETE VE ČTVRTEK NEBO PÁTEK MAILEM!!!
DŮLEŽITÉ:
Jednotlivé příklady:
Opsat zadání, napsat postup výpočtu, je jedno, jaký postup zvolíte, ale bude tam vždy napsaný!!!
např.
12% z 250
10% = 25
1% = 2,5, takže 2% = 5
12% = 30
nebo:
28% ze 6000
1% = 60
28% = 28 . 60 = 1680
J. Bajer