Matematika 6.H (27. – 30.4.)

Ahoj!

27/4 – Jako každé pondělí si pořádně zkontrolujte domácí práci z minulého týdne. Některé ty obdélníky vám občas dělaly problémy, tak se pořádně podívejte na správná řešení.V případě komplikací napište mail.

 

28/4

  1. část

Online test na osovou souměrnost. Není to složité, ale je to zajímavé, je potřeba si to nakreslit a přemýšlet.

Stejně jako minulý týden – podpis, vybrat správnou možnost, vše potřebné si kreslit do školního sešitu zezadu. Jedna možnost je správně.

NÁPOVĚDA: vodorovná osa = zleva doprava, svislá osa – seshora dolů

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfO_LFTvtdryfdPCutFosXn8wHtG10nFgj8PNGMYgHrlY2xZA/viewform?usp=sf_link

  1. část

Nová látka na novou stránku ŠS:

TROJÚHELNÍK

Proč se trojúhelník vlastně jmenuje trojúhelník? Krásně to tam slyšíme:

TROJÚHELNÍK – tři úhly. Trojúhelník má tedy 3 úhly. A co ještě má třikrát?

Má 3 body, kterým se říká VRCHOLY a nakonec má i úsečky mez těmi body, kterým se říká STRANY

Takže shrnutí:

Trojúhelník je geometrický útvar, který má:

3 vrcholy, 3 strany, 3 úhly – narýsovat obrázek

 

Pod obrázek:

A jak se ty jednotlivé části nejčastěji pojmenovávají?

VRCHOLY: velká tiskací písmena A, B, C

– vrcholy se pojmenovávají podle abecedy a proti směru hodinových ručiček

– vrcholy mohou být třeba: K,L,M   nebo X, Y , Z …. Vždy podle abecedy a proti směru hodinových ručiček

STRANY: malá psací nebo tiskací písmena a platí:

strana se jmenuje stejně jako protější vrchol, takže:

Naproti vrcholu A je strana a, naproti vrcholu B je strana b, naproti vrcholu C je strana c.

 

ÚHLY: úhly se pojmenovávají většinou písmeny řecké abecedy:

u vrcholu A je úhel α (alfa)

u vrcholu B je úhel β  (beta)

u vrcholu C je úhel  γ (gama)

 

Do školního sešitu narýsujte libovolný trojúhelníky a správně popište vrcholy a strany:

  1. a) trojúhelník DEF
  2. b) trojúhelník RST

 

29/4 Trojúhelník – trojúhelníková nerovnost

Trojúhelníková nerovnost:

Aby trojúhelník existoval, aby šel narýsovat, musí platit následující pravidlo:

Součet dvou libovolných stran je vždy větší, než strana třetí.

Př. č. 1: trojúhelník ABC, kde:

a = 5 cm, b= 7 cm, c = 10 cm

Aby takový trojúhelník existoval, aby šel narýsovat, musí být vždy součet dvou stran větší než strana třetí.

Takže:

5 + 7 > 10,       12 je větší než 10, splněno

5 + 10 > 12,      15 je větší než 12, splněno

10 + 12 > 5,     22 je větší než 5, splněno

 

Závěr: trojúhelník existuje, trojúhelník lze sestrojit! Narýsujte a správně opište zadaný trojúhelník!

 

Př. č. 2: trojúhelník KLM,

k = 10 cm, l = 6 cm, m = 3 cm

 

10 + 6 > 3,   splněno

10 + 3 > 6,   splněno

6 + 3 > 10  , NESPLNĚNO 9 není větší než 10

 

Závěr: trojúhelník neexistuje, trojúhelník nelze sestrojit!

Zkuste sestrojit. Na co jste přišli?…

 

30/4  – Čtvrtletní písemná práce

Je konec dubna, jsme tedy už dávno na konci třetího čtvrtletí, takže je potřeba napsat čtvrtletní písemnou práci. 🙂

 

2 důležité instrukce:

Práce nyní nebude známkovaná, o to víc se ale budete snažit!

Je nutné, aby jí každý vypracoval a poslal mailem!

6 – 3

 

JAK PRÁCI VYPRACOVAT:

  1. možnost – pokud máte možnost čtvrletku vytisknout, vytiskněte, vypracujte, vyfoťte a pošlete mailem.
  2. možnost – pokud nemáte možnost čtvrtletku vytisknout, vezměte si 2 čisté papíry, opište hlavičku včetně jména a třídy, opište veškeré zadání, práci vypracujte, vyfoťte a pošlete mailem. U prvního cvičení narýsujte co nejvíc podobný trojúhelník, který je v zadání a osa musí jít přes trojúhelník.

!!! Ve čtvrtek nebo v pátek poslat vypracovanou čtvrtletní písemnou práci!!!

J. Bajer