5.B Učivo od 27.4. do 30.4.2020
Milí žáci , všechny vás zdravím, a mám moc velkou radost, jak doma velká většina z vás pilně pracuje. Poděkování patří i vašim rodičům.
Upozorňuji ty žáky, kteří dosud nevypracovali všechny zadané úkoly od 16.3.2020 , aby je dopsali, protože je budu kontrolovat po nástupu do školy. Vypracované učivo budu vyžadovat předložit ke kontrole i v případě, že do školy nepřijdete. U žáků, kteří do školy nastoupí v termínu dle rozhodnutí MŠMTV bude kontrola prací prováděna formou společného opakování zadaných úkolů.
Prosím pracujte dle pokynů. Práce na volné listy, referáty, projekty atd… zařazujte do portfolií.
Český jazyk
Sloh – projekt
Jistě víte, že v tomto týdnu byl jeden významný den. Víte který? Ano byl to „Den Země“ .
Den Země je tradičním mezinárodním dnem, který se slaví už téměř padesát let. Podívejte se na informace a zajímavosti o tomto dni.
- Proč se slaví den Země a kdy se slaví den Země?
Den Země se slaví už od roku 1970, kdy lidé v USA začali demonstrovat za zdravější životní prostředí. Demonstrantů na různých místech bylo více než 20 milionů. Celá demonstrace byla součástí kampaně, která měla za cíl prosadit zákony o ochraně životního prostředí. Projekt Den Země inicioval John McConnel.
Vyhlášení svátku Den Země proběhlo ještě o rok dříve (1969). Tento svátek se slaví každoročně 22. dubna, tedy jen 8 dní před Pálením čarodějnic. Od roku 1990 se ke slavení svátku přidal celý svět a 22. duben byl prohlášen za Mezinárodní den Země. V tento slavnostní den se konají nejrůznější ekologické akce. Rovněž probíhají i demonstrace např. za odstranění klecových chovů pro slepice, které v lepších podmínkách i více snášejí.
Kompletní informace ke Dni Země si samozřejmě můžete prohlédnout i na oficiálních stránkách Wikipedie. Na české verzi ovšem mnoho aktuálních informací bohužel nenajdeme. Je proto vhodnější podívat se na anglickou verzi. Pokud si chceme přečíst zajímavé informace o Dni Země v angličtině, musíme do vyhledávače zadat název Earth Day, což je v překladu právě Den země.
Země, je pro život člověka zcela nepostradatelná planeta, která nám umožňuje naše bytí. Ne všichni si však uvědomujeme, že je nezbytné se o ni starat.
1) – vaším úkolem bude na toto téma vypracovat projekt na volný list papíru, v rozsahu alespoň jedné stránky formátu A4. Můžete se zaměřit na historii vzniku svátku, ale hlavně se rozepište k současnosti – o ekologii, zlepšování životního prostředí atd… Viz následující body :
- co je správné pro naši Zemi
- co je špatné, co jí škodí a zatěžuje ( vodstvo, ovzduší, rostliny, zvěř….)
- jak bychom se k ní měli chovat
- co bychom neměli dělat a naopak co bychom měli dělat
- jak můžeme pomáhat ve zlepšování ekologických podmínek Země
- jak můžeme sami zmírňovat dopady na životní prostředí a nebýt tak lhostejní ke svému okolí.
- doplňte referát o obrázky – vystřižené z časopisů, stažené z internetu, nebo svoje vlastní nakreslené
POZOR !!! – tento projekt mi odešlete na školní e-mail : maskova@12zskladno.cz do 30.4.2020 a současně založte do desek portfolia
ČJ
1) Tvary rozkazovacího způsobu- pročíst uč. str. 144
– tabulku „Přehled tvarů rozkazovacího způsobu “ opsat do Š sešitů.
2) uč. str.144/1a,b,c, – ústně ( pro žáky s jinými učebnicemi začíná – Od rána slyším…)
3) uč. str.145/2 do DÚ sešitů písemně ( pro žáky s jinými učebnicemi – Rozkazujte a zakazujte různým osobám. (Číst) knihy. (2.os.č.mn.)
4) PS str. 63/1a,2a,3,4, (žáci s PO – cv.3 pouze ústně)
5) na volný list papíru ( založit do portfolia) Skloňování příd .jmen opakování, uč.str. 93/4 ( pro žáky s jinými učebnicemi – Napište ve tvaru 7.pádu č. jednotného a 1.pádu č. mn – dřevěný stůl__________) Toto ( cv.5) poslat mailem !! maskova@12zskladno.cz
Čtení :
1) čítanka str. 104 -105, přečíst „Od jara do zimy“- Josef Lada ,nadpis a autor do literárních sešitů + obrázek
2) čítanka str.108 – 110, přečíst zapsat do lit. sešitů : „Ema a kouzelná kniha“, Eva Braunová, odpověz na otázku č. 2 na str.110 . Odpovídej celými větami – můžeš doplnit obrázkem.
Matematika:
Opakování
1) Písemné násobení , napiš pod sebe: 274 453 . 25 = 8 567 . 283 =
2) uč.č.2 str. 57/1 jeden sloupek ( pro žáky s jinou učebnicí –Vypočítej a proveď zkoušku : 230:30= ___ zb. ___ Zk.)
3 ) Vypočítej a proveď zkoušku : 16 469 : 32 =
4) uč.str.57/4 celé ( pro žáky s jinou učebnicí- Vypočítej písemně :
43 982 546 8 725 825
(žáci s PO píší jeden př. na sčítání a jeden př. na odčítání)
5) Slovní úlohy: str. 57/7 (Rychlíkem jsme ujeli za 4 h…….), Průměrná rychlost se počítá za 1 hodinu!!!
– 57/8 (Televizor, který stál původně 14 280 Kč……….)
Toto celé opakování cv.1) – 5) prosím poslat emailem : maskova@12zskladno.cz !!!!
6) PS -str. 18 celá , ( žáci s PO nepíší 18/12 a 13)
Geometrie
1) na volný nelinkovaný list papíru A4 narýsuj pravoúhlý čtyřúhelník ABCD. Strana AB měří 7,2 cm a strana BC měří 4,8 cm.
2) vypočítej podle vzorce jeho obvod a obsah.
Práci založ do portfolia.
Anglický jazyk:
1) Projekt zelenina:
Nakresli, nalep, kombinuj-co nejvíce druhů zeleniny. K českému názvu přiřaď anglický výraz.
2) Nová slovní zásoba:
Zapsat do slovníčků a naučit : 17. lekce (str. 128-129).
Poslech CD-Happy birthday!: ústně-číst a překládat.
Odpověz na otázku: When is your birthday? (roční období, měsíc, datum)
PS: str. 85/6 (ústně), str. 85/7 (podle pokynu), str. 86/celá (doplň podle učebnice)
Člověk a jeho svět:
Vlastivěda:.
1) Manufaktury a první stroje ( od pol. 18.stol.) – uč. str. 22-23 , naučit se, výpisky do červeného sešitu( jen to nejdůležitější) :
Vznik manufaktur Parní stroj a továrny https://slideplayer.cz/slide/2848617/ Čeští vynálezci Nová odvětví
2) Opakování č. 2 – odpovězte ústně na otázky str. 24/ a), písemně do sešitů vypracuj str. 24/b
3) PS – str. 12/2 ,13/4a,b
Přírodověda:
1) Řídící centra lidského těla –uč. str. 64 – mozek, mícha, nervy – naučit , napsat výpisky do červeného sešitu
2) PS – str.35/16 doplňte
Procvičování online : https://brumlik.estranky.cz/clanky/prirodoveda/5.rocnik/clovek.htm
Děkuji všem za odeslání prací a přeji krásný týden. Držte se!!!
Míra Vaněk
U všech úkolů piš datum !!!
Český jazyk:
1) učebnice str. 51/13 – doplň a napiš do Š sešitu (psacím písmem)
2) učebnice str. 52/14 – doplň slova z nápovědy do vět a věty napiš hůlkovým písmem ( to je stejné jako v učebnici)
3) učebnice str. 53/16, 17 doplňuj i-í / y-ý ústně
4) Na volný list papíru opiš slova a k nim utvoř dle vzoru slova opačného významu a založ do desek :
VZOR: černá – bílá
- vysoko –
- oblečený –
- vlevo –
- tlustý –
- ostrý –
- hluboko –
- malé –
Čtení
1) čítanka str. 104 -105, přečti celé „Od jara do zimy“- Josef Lada a vyprávěj děj sestře , nebo tetě.
Procvičuj online na : https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/parove-souhlasky/D-T/cviceni.html
Matematika:
1) opiš do Š sešitu a vypočítej :
328 + 52 = 7 . 10 = 54 : 9 = 68 – 25 =
74 + 120 = 8 . 9 = 72 : 8 = 94 – 65 =
514 + 68 = 5 . 6 = 25 : 5 = 286 – 24 =
500 + 320 = 4 . 4 = 42 : 6 = 650 – 320 =
2) Vypracuj na volný list papíru slovní úlohy :
a) Míra dostal 58 Kč . Maruška dostala o 27 Kč méně. Kolik Kč má Maruška ?
Výpočet : Odpověď:
b) Pavel měl 8 bonbónů. Hana měla 3 krát více než Pavel. Kolik bonbónů měla Hana ?
Výpočet: Odpověď :
c) Jirka koupil 63 hřebíků. Aleš jich koupil 7 krát méně. Kolik hřebíků koupil Aleš ?
Výpočet: Odpověď :
3) Piš do Š sešitu čísla a k nim vždy napiš pět čísel větších nebo menších, podle zadání :
VZOR: 358 (větší) – 359, 444, 500, 600, 360.
51 (menší) –
684 (větší ) –
1000 (menší) –
202 (menší) –
499 ( větší) –
4) Napiš číselnou řadu od 396 do 410 :
396, …………………………………………………………………………………………………………. 410.
5) Porovnej čísla pomocí znamének / <, >, = / : VZOR: 58 < 62 > 38
726 1000 620
130 130 129
666 999 966
816 186 168
287 278 827
Geometrie:
Narýsuj na nelinkovaný papír formát A4 : ( založ do desek )
1) přímku d
2) polopřímku m
3) úsečku AB = 6 cm
Anglický jazyk :
1) Vyber z nabídky správnou odpověď a do sešitu napiš dvojici slov (příklad: slunce=sun, chlapec=boy):
- Hlava se řekne?____head, finger, leg
- Jirka se řekne?____John, George, Jack
- Auto se řekne?____toy, camel, car
- Jablko se řekne?____aplo, apple, green
- Fialová se řekne?____pink, purple, grey
- Moje se řekne?____mi, my, I
2) Písemně:
Opiš 1. větu. Ve 2. větě, místo teček , použij zájmeno she=ona nebo he=on (příklad: This is Martin. He is Czech):
- This is Barbora. … is English.
- This is Clara. … is Czech.
- This is Patrick. … is Czech.
- This is John. … is English.
Člověk a jeho svět :
1) Volný list papíru, nebo čtvrtku, rozděl na poloviny: (přelož)
- polovinu nadepiš Zdravé potraviny a nakresli příklady zdravých potravin.
- polovinu nadepiš Nezdravé potraviny a nakresli příklady nezdravých potravin (nezapomeň na nápoje).
2) Napiš jídelníček na 1 den, uveď svá oblíbená jídla (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře)
V případě nejasností , nebo dotazů pište na e mail : maskova@12zskladno.cz