5.B Učivo od 27.4. do 30.4.2020

Milí žáci , všechny vás zdravím,  a mám moc velkou radost, jak doma velká většina z vás pilně pracuje. Poděkování patří i vašim rodičům.

Upozorňuji ty žáky, kteří  dosud nevypracovali všechny zadané  úkoly   od 16.3.2020 , aby je dopsali, protože je  budu  kontrolovat po nástupu do školy. Vypracované učivo budu vyžadovat  předložit ke kontrole i  v případě, že  do školy  nepřijdete. U žáků, kteří do školy nastoupí v termínu dle rozhodnutí MŠMTV bude kontrola prací prováděna formou společného  opakování zadaných úkolů.

Prosím pracujte  dle pokynů. Práce na volné listy, referáty, projekty atd… zařazujte do portfolií.

Český jazyk

Sloh   – projekt

Jistě víte, že v tomto týdnu byl jeden významný den. Víte který?   Ano byl to  „Den Země“ .

Den Země je tradičním mezinárodním dnem, který se slaví už téměř padesát let. Podívejte se na  informace a zajímavosti o tomto dni.

  • Proč se slaví den Země a kdy se slaví den Země?

Den Země se slaví už od roku 1970, kdy lidé v USA začali demonstrovat za zdravější životní prostředí. Demonstrantů na různých místech bylo více než 20 milionů. Celá demonstrace byla součástí kampaně, která měla za cíl prosadit zákony o ochraně životního prostředí. Projekt Den Země inicioval John McConnel.

Vyhlášení svátku Den Země proběhlo ještě o rok dříve (1969). Tento svátek se slaví každoročně 22. dubna, tedy jen 8 dní před Pálením čarodějnic. Od roku 1990 se ke slavení svátku přidal celý svět a 22. duben byl prohlášen za Mezinárodní den Země. V tento slavnostní den se konají nejrůznější ekologické akce. Rovněž probíhají i demonstrace např. za odstranění klecových chovů pro slepice, které v lepších podmínkách i více snášejí.

Kompletní informace ke Dni Země si samozřejmě můžete prohlédnout i na oficiálních stránkách Wikipedie. Na české verzi ovšem mnoho aktuálních informací bohužel nenajdeme. Je proto vhodnější podívat se na anglickou verzi. Pokud si chceme přečíst zajímavé informace o Dni Země v angličtině, musíme do vyhledávače zadat název Earth Day, což je v překladu právě Den země.

 

Země, je pro život člověka zcela nepostradatelná planeta, která nám umožňuje naše bytí. Ne všichni si však uvědomujeme, že je nezbytné se o ni starat.

 

1)vaším  úkolem bude  na toto téma vypracovat projekt  na volný list papíru, v rozsahu alespoň   jedné stránky   formátu A4.  Můžete se zaměřit na historii  vzniku svátku, ale hlavně se rozepište k současnosti – o   ekologii, zlepšování životního prostředí atd… Viz  následující body  :

  • co je správné pro naši Zemi
  • co je špatné, co jí škodí a zatěžuje  ( vodstvo, ovzduší, rostliny, zvěř….)
  • jak bychom se k ní měli chovat
  • co bychom neměli dělat a naopak co bychom měli dělat
  • jak můžeme pomáhat ve zlepšování ekologických podmínek Země
  • jak můžeme sami zmírňovat dopady na životní prostředí a nebýt tak lhostejní ke svému okolí.
  • doplňte referát o obrázky – vystřižené z časopisů, stažené  z internetu, nebo svoje vlastní nakreslené

POZOR  !!! – tento projekt mi odešlete  na školní  e-mail :   maskova@12zskladno.cz   do 30.4.2020     a současně založte do desek portfolia

ČJ

1)  Tvary rozkazovacího způsobu- pročíst uč. str. 144

– tabulku „Přehled tvarů rozkazovacího způsobu “ opsat do Š sešitů.

2)  uč. str.144/1a,b,c, – ústně  ( pro žáky s jinými učebnicemi začíná – Od rána slyším…)

3)  uč. str.145/2 do DÚ sešitů písemně  (  pro žáky s jinými učebnicemi – Rozkazujte a zakazujte různým osobám.  (Číst) knihy.  (2.os.č.mn.)

4) PS str. 63/1a,2a,3,4,  (žáci s PO – cv.3 pouze ústně)

5)  na volný list papíru ( založit do portfolia) Skloňování příd .jmen opakování, uč.str. 93/4  (  pro žáky s jinými učebnicemi – Napište ve tvaru 7.pádu č. jednotného a 1.pádu č. mn  – dřevěný stůl__________) Toto ( cv.5)  poslat   mailem !!      maskova@12zskladno.cz  

Čtení :

1)   čítanka str. 104 -105,  přečíst „Od jara do zimy“- Josef Lada ,nadpis  a autor do  literárních sešitů + obrázek

2)   čítanka str.108 – 110, přečíst  zapsat do lit. sešitů : „Ema a kouzelná kniha“,  Eva Braunová, odpověz na otázku č. 2 na str.110 . Odpovídej celými  větami – můžeš doplnit obrázkem.

 

Matematika:

Opakování  

1) Písemné násobení , napiš pod sebe:      274 453 . 25 =            8 567 . 283 =

2)   uč.č.2 str. 57/1   jeden sloupek ( pro žáky s jinou učebnicí  –Vypočítej a proveď zkoušku :  230:30= ___ zb. ___  Zk.)

3 )  Vypočítej a proveď zkoušku :   16 469  : 32 =

4)   uč.str.57/4 celé  ( pro žáky s jinou učebnicí- Vypočítej písemně

    43 982 546                                                                                                                                                                                                    8 725 825

(žáci s PO píší jeden př. na sčítání a jeden př. na odčítání)

5)   Slovní úlohy:  str. 57/7 (Rychlíkem jsme  ujeli za 4 h…….),    Průměrná rychlost se počítá za 1 hodinu!!! 

–   57/8  (Televizor, který stál původně 14 280 Kč……….)

 Toto celé opakování   cv.1) – 5)  prosím poslat emailem : maskova@12zskladno.cz   !!!!

6)  PS -str. 18 celá , ( žáci s PO nepíší 18/12 a 13)

Geometrie

1)   na volný nelinkovaný list papíru  A4 narýsuj pravoúhlý  čtyřúhelník  ABCD.   Strana AB měří 7,2 cm a strana BC měří  4,8 cm.

2)   vypočítej podle vzorce jeho obvod a obsah.

Práci založ do portfolia.

Anglický jazyk:

1) Projekt zelenina:

Nakresli, nalep, kombinuj-co nejvíce druhů zeleniny. K českému názvu přiřaď anglický výraz.

2) Nová slovní zásoba:

Zapsat do slovníčků a naučit : 17. lekce (str. 128-129).

Poslech CD-Happy birthday!: ústně-číst a překládat.

Odpověz na otázku: When is your birthday? (roční období, měsíc, datum)

PS: str. 85/6 (ústně), str. 85/7 (podle pokynu), str. 86/celá (doplň podle učebnice)

 

Člověk a jeho svět:

Vlastivěda:.

1) Manufaktury a  první stroje ( od pol. 18.stol.) –  uč. str. 22-23 , naučit se,  výpisky do červeného sešitu( jen to nejdůležitější) :

Vznik manufaktur                                                                                                                                                                           Parní stroj a továrny              https://slideplayer.cz/slide/2848617/                                                                                        Čeští vynálezci                                                                                                                                                                                        Nová odvětví

2) Opakování č. 2 – odpovězte ústně  na otázky str. 24/ a),    písemně do sešitů vypracuj str. 24/b

3)  PS – str. 12/2 ,13/4a,b

Přírodověda: 

1) Řídící centra lidského těla –uč. str. 64 – mozek, mícha, nervy – naučit , napsat výpisky do červeného sešitu

2)  PS  –  str.35/16 doplňte

Procvičování online : https://brumlik.estranky.cz/clanky/prirodoveda/5.rocnik/clovek.htm

Děkuji všem za odeslání prací a přeji krásný týden.  Držte se!!!

 

 

Míra Vaněk 

U všech úkolů piš datum !!!

Český jazyk:

1)  učebnice str. 51/13  – doplň a napiš do Š sešitu (psacím písmem)

2)   učebnice str. 52/14 – doplň  slova z nápovědy  do vět a věty  napiš hůlkovým písmem ( to je stejné jako v učebnici)

3)  učebnice str. 53/16, 17  doplňuj  i-í / y-ý   ústně

4)   Na volný  list papíru opiš  slova  a k nim utvoř dle vzoru slova opačného významu  a  založ do desek :

VZOR:    černá       –    bílá

  • vysoko    –
  • oblečený    –
  • vlevo   –
  • tlustý     –
  • ostrý  –
  • hluboko –
  • malé –

Čtení

1)   čítanka str. 104 -105,  přečti  celé  „Od jara do zimy“- Josef Lada  a vyprávěj  děj sestře , nebo tetě.

Procvičuj online na : https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/parove-souhlasky/D-T/cviceni.html

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/2-trida/souhlasky//pravopisny-trenazer-dy-ty-ny-di-ti-ni/cviceni1.html

 

Matematika:

1)  opiš do Š sešitu a vypočítej :

328 +   52 =                      7 . 10  =                        54 9  =               68  –    25  =

  74 + 120 =                      8 .   9  =                        72 :  8  =               94  –    65  =

514 +   68 =                      5 .   6  =                        25 5  =             286  –    24  =

500 + 320 =                    4 .   4  =                        42 6  =             650  –  320  =

 

2) Vypracuj  na volný list papíru  slovní úlohy :

a) Míra dostal  58 Kč . Maruška dostala  o 27 Kč méně. Kolik Kč   má  Maruška ?

Výpočet :                                                                                                                                                                                              Odpověď:

b) Pavel  měl 8  bonbónů.  Hana měla 3 krát více než Pavel. Kolik bonbónů měla Hana ?

Výpočet:                                                                                                                                                                                        Odpověď :

c) Jirka koupil  63 hřebíků.  Aleš jich koupil  7 krát méně. Kolik hřebíků koupil Aleš ?

Výpočet:                                                                                                                                                                                              Odpověď :

3)  Piš  do Š sešitu  čísla  a k nim vždy  napiš  pět čísel větších nebo menších, podle zadání :

VZOR:     358  (větší)   –  359, 444, 500, 600, 360.

    51    (menší)   –

  684    (větší )   –

1000    (menší)   –

  202    (menší)  –

  499    ( větší)   –

 

4) Napiš číselnou řadu od  396 do  410 :

396,  …………………………………………………………………………………………………………. 410.

 

5) Porovnej čísla pomocí znamének    / <, >, = /      VZOR:  58 <  62  38

726      1000      620

130       130        129

666       999        966

816      186        168

287       278        827

  Geometrie:

 Narýsuj na nelinkovaný papír formát A4  : ( založ do desek )

 1) přímku  d

2) polopřímku   m

3) úsečku  AB = 6 cm

 

Anglický jazyk :

1)   Vyber z nabídky správnou odpověď a do sešitu napiš dvojici slov (příklad: slunce=sun, chlapec=boy):

  • Hlava se řekne?____head, finger, leg
  • Jirka se řekne?____John, George, Jack
  • Auto se řekne?____toy, camel, car
  • Jablko se řekne?____aplo, apple, green
  • Fialová se řekne?____pink, purple, grey
  • Moje se řekne?____mi, my, I

2)   Písemně:

Opiš 1. větu. Ve 2. větě, místo teček , použij zájmeno she=ona nebo he=on (příklad: This is Martin. He is Czech):

  • This is Barbora.  … is English.
  • This is Clara.  … is Czech.
  • This is Patrick.  … is Czech.
  • This is John.  … is English.

 

Člověk a jeho svět :

 

1) Volný list papíru, nebo čtvrtku,  rozděl na poloviny: (přelož)

  1. polovinu nadepiš  Zdravé potraviny a nakresli příklady zdravých potravin.
  2. polovinu nadepiš  Nezdravé potraviny a nakresli příklady nezdravých potravin (nezapomeň na nápoje).

 

2) Napiš jídelníček na 1 den, uveď svá oblíbená jídla (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře)

 

V případě nejasností , nebo dotazů pište  na  e mail : maskova@12zskladno.cz