Matematika 7.B (20. – 24.4.)

Ahoj!

20.4. Jako každou pondělní hodinu věnujte dnešek pouze důsledné a poctivé kontrole středové souměrnosti z minulého týdne. Díval jsem se na vaše práce a jsem rád, že v drtivé většině jste princip středové souměrnosti pochopili.

 

21.4. středová souměrnost – těžší příklady

DNES ONLINE VÝUKA

SPECIALISTÉ –   9:00 – 9:45

ŠESTÝ SMYSL –  10:00 – 10:45

PARŤÁCI – 11: 00 – 11:45

Pomůcky: psací a rýsovací pomůcky!!!, pracovní sešit, školní sešit

 

22.4. čtvrtletní písemná práce

Jak běží čas bez pravidelné školní docházky, řada z vás si určitě neuvědomila, že dnes měla být pedagogická rada a zítra třídní schůzky… 🙂  To znamená, že máme za sebou třetí čtvrtletí.  Je tedy potřeba napsat čtvrtletní písemnou práci.

2 důležité instrukce:

Práce nyní nebude známkovaná, o to víc se ale budete snažit!

Je nutné, aby jí každý vypracoval a v pátek poslal mailem!

JAK PRÁCI VYPRACOVAT:

  1. možnost – rovnou do zadání

nejlepší možnost, ale musí váš Word umět zapisovat zlomky. Pak jen vyplníte, uložíte a v pátek pošlete

  1. možnost – vytisknout, vyplnit, vyfotit, uložit a v pátek poslat mailem
  2. možnost – kdo nemá žádnou z výše popsaných možností, vezme si 2 čisté papíry, opíše na ní vše, co tam je napsáno ode mě, úvodní informace, jméno + třída, opíše zadání příkladů včetně slovních úloh a pak normálně vypracuje, vyfotí a v pátek pošle mailem. Prosím, pište každý sám, žádná pomoc od rodičů, sourozenců, spolužáků… Všem děkuji za poctivost.

7 – 3

23.4. Procenta – úvod

DNES ONLINE VÝUKA

PARŤÁCI –   9:00 – 9:45

SPECIALISTÉ –  10:00 – 10:45

ŠESTÝ SMYSL – 11: 00 – 11:45

Pomůcky: psací a rýsovací pomůcky, školní sešit, učebnice

 

24.4. Procenta – úvod

Pořád jsem doufal, že procenta nám zůstanou na vysvětlování do školy, bohužel to teď tak nevypadá, proto se vám je pokusím vysvětlit takhle na dálku. Nebudu úvod k procentům rozdělovat na dvě hodiny, proto práce bude na čtvrteční i páteční hodinu.

 

Zápis do ŠS: NA NOVOU STRÁNKU. DOPORUČUJI ZAPSAT DO SEŠITU VŠE, CO BUDE NAPSÁNO NA NÁSLEDUJÍCÍ DVA DNY

PROCENTA

Znak: %

Praxe:

sleva až 60%, 25% státní příspěvek, staženo 88% filmu, 90% žáků umí plavat, 50% džus, M. Zeman 52%,…

K čemu jsou procenta?

Procenta jsou dalším způsobem, jak vyjádřit část celku.

My už jsme se učili 2 způsoby, jak lze vyjádřit část celku. Vzpomenete si, které to jsou?

a)desetinné číslo

b)zlomek

 

Takže teď k nám tomu ještě přibudou procenta.

A co to to procento teda je?

Procento je setina.

(některé díly se nám v praktickém životě vyskytují častěji než ostatní, pro setiny byl zaveden pojem procento)

Takže pokud budeme řešit otázku:

Kolik je to procent? Je to úplně stejné, jako kdybyste řešili otázku: Kolik je to setin?

Nyní teda shrneme:

1 % = 1/100 = 0,01

SEM!!! Narýsujte si čtvercovou síť s vyjádřením 1% v učebnici na straně 126 nahoře!!!

Všechny 3 zápisy znamenají to samé, jeden ze sta, neboli setina (jedna setina)

Při různých výpočtech budeme využívat převádění zlomku, desetinného čísla a počtu procent. Proto je nutné, naučit se všemi způsoby převádět.

Narýsujte si stejnou tabulku, opište doplněných 5 řádků a zkuste doplnit zbytek. V pondělí bude tabulka ve výsledcích.

PROCENTO DESETINNÉ ČÍSLO ZLOMEK ZLOMEK V ZÁKLADNÍM TVARU
1% 0,01 1/100 1/100
2% 0,02 2/100 1/50
10% 0,10 = 0,1 10/100 1/10
25% 0,25 25/100 1/4
50% 0,50 = 0,5 50/100 1/2
5%
15%
20%
75%
60%

 

Při počítání s procenty je potřeba znát ještě jeden důležitý pojem:

ZÁKLAD (CELEK), tj. z čeho ty procenta počítáme

A ten základ (celek) je tedy vždy 100 %, takže platí:

100% = 1 = 100/100

 

Než se dostaneme k vlastním výpočtům, je potřeba se bez problémů naučit určovat 1% z nejrůznějších základů:

1% je jedna setina, proto na jedno procento přijdeme snadno tak, že základ vydělíme 100. (posuneme desetinnou čárku o dvě desetinná míst doleva, číslo 100 x zmenšujeme)

1% z 600 = 6           PROČ?   600:100 = 6

1% z 45 000 = 450         PROČ?   45 000 : 100 = 450

1% z 837 = 8,37             PROČ?   837:100 = 8,37

1% z 9 = 0,09                PROČ?    9:100 = 0,09

 

Jasné?

URČI JEDNO PROCENTO:

1% ze 400 =

1% z 3 580 000 =

1% z 12 =

1% z 25,3 =

1% z 5 406 =

1% z 3 =

1% z 625 =

1% ze 7700 =

 

V případě potřeby přidávám vysvětlovací video (čas do 1:40)

 

!!!! V PÁTEK NEZAPOMEŇTE POSLAT VYPRACOVANOU ČTVRTLETNÍ PÍSEMNOU PRÁCI!!!

J. Bajer

 

Pro Terezku a ostatní jedničkáře:

Zkuste si vypracovat shrnující test na osovou a středovou souměrnost v pracovním sešitě na straně 82. Příklady nejsou úplně snadné, ale zase nejsou přehnaně složité. Dávejte pozor na to, zda máte sestrojovat objekty v osové nebo středové souměrnosti.