Matematika 7.B (20. – 24.4.)
Ahoj!
20.4. Jako každou pondělní hodinu věnujte dnešek pouze důsledné a poctivé kontrole středové souměrnosti z minulého týdne. Díval jsem se na vaše práce a jsem rád, že v drtivé většině jste princip středové souměrnosti pochopili.
21.4. středová souměrnost – těžší příklady
DNES ONLINE VÝUKA
SPECIALISTÉ – 9:00 – 9:45
ŠESTÝ SMYSL – 10:00 – 10:45
PARŤÁCI – 11: 00 – 11:45
Pomůcky: psací a rýsovací pomůcky!!!, pracovní sešit, školní sešit
22.4. čtvrtletní písemná práce
Jak běží čas bez pravidelné školní docházky, řada z vás si určitě neuvědomila, že dnes měla být pedagogická rada a zítra třídní schůzky… 🙂 To znamená, že máme za sebou třetí čtvrtletí. Je tedy potřeba napsat čtvrtletní písemnou práci.
2 důležité instrukce:
Práce nyní nebude známkovaná, o to víc se ale budete snažit!
Je nutné, aby jí každý vypracoval a v pátek poslal mailem!
JAK PRÁCI VYPRACOVAT:
- možnost – rovnou do zadání
nejlepší možnost, ale musí váš Word umět zapisovat zlomky. Pak jen vyplníte, uložíte a v pátek pošlete
- možnost – vytisknout, vyplnit, vyfotit, uložit a v pátek poslat mailem
- možnost – kdo nemá žádnou z výše popsaných možností, vezme si 2 čisté papíry, opíše na ní vše, co tam je napsáno ode mě, úvodní informace, jméno + třída, opíše zadání příkladů včetně slovních úloh a pak normálně vypracuje, vyfotí a v pátek pošle mailem. Prosím, pište každý sám, žádná pomoc od rodičů, sourozenců, spolužáků… Všem děkuji za poctivost.
23.4. Procenta – úvod
DNES ONLINE VÝUKA
PARŤÁCI – 9:00 – 9:45
SPECIALISTÉ – 10:00 – 10:45
ŠESTÝ SMYSL – 11: 00 – 11:45
Pomůcky: psací a rýsovací pomůcky, školní sešit, učebnice
24.4. Procenta – úvod
Pořád jsem doufal, že procenta nám zůstanou na vysvětlování do školy, bohužel to teď tak nevypadá, proto se vám je pokusím vysvětlit takhle na dálku. Nebudu úvod k procentům rozdělovat na dvě hodiny, proto práce bude na čtvrteční i páteční hodinu.
Zápis do ŠS: NA NOVOU STRÁNKU. DOPORUČUJI ZAPSAT DO SEŠITU VŠE, CO BUDE NAPSÁNO NA NÁSLEDUJÍCÍ DVA DNY
PROCENTA
Znak: %
Praxe:
sleva až 60%, 25% státní příspěvek, staženo 88% filmu, 90% žáků umí plavat, 50% džus, M. Zeman 52%,…
K čemu jsou procenta?
Procenta jsou dalším způsobem, jak vyjádřit část celku.
My už jsme se učili 2 způsoby, jak lze vyjádřit část celku. Vzpomenete si, které to jsou?
a)desetinné číslo
b)zlomek
Takže teď k nám tomu ještě přibudou procenta.
A co to to procento teda je?
Procento je setina.
(některé díly se nám v praktickém životě vyskytují častěji než ostatní, pro setiny byl zaveden pojem procento)
Takže pokud budeme řešit otázku:
Kolik je to procent? Je to úplně stejné, jako kdybyste řešili otázku: Kolik je to setin?
Nyní teda shrneme:
1 % = 1/100 = 0,01
SEM!!! Narýsujte si čtvercovou síť s vyjádřením 1% v učebnici na straně 126 nahoře!!!
Všechny 3 zápisy znamenají to samé, jeden ze sta, neboli setina (jedna setina)
Při různých výpočtech budeme využívat převádění zlomku, desetinného čísla a počtu procent. Proto je nutné, naučit se všemi způsoby převádět.
Narýsujte si stejnou tabulku, opište doplněných 5 řádků a zkuste doplnit zbytek. V pondělí bude tabulka ve výsledcích.
PROCENTO | DESETINNÉ ČÍSLO | ZLOMEK | ZLOMEK V ZÁKLADNÍM TVARU |
1% | 0,01 | 1/100 | 1/100 |
2% | 0,02 | 2/100 | 1/50 |
10% | 0,10 = 0,1 | 10/100 | 1/10 |
25% | 0,25 | 25/100 | 1/4 |
50% | 0,50 = 0,5 | 50/100 | 1/2 |
5% | |||
15% | |||
20% | |||
75% | |||
60% |
Při počítání s procenty je potřeba znát ještě jeden důležitý pojem:
ZÁKLAD (CELEK), tj. z čeho ty procenta počítáme
A ten základ (celek) je tedy vždy 100 %, takže platí:
100% = 1 = 100/100
Než se dostaneme k vlastním výpočtům, je potřeba se bez problémů naučit určovat 1% z nejrůznějších základů:
1% je jedna setina, proto na jedno procento přijdeme snadno tak, že základ vydělíme 100. (posuneme desetinnou čárku o dvě desetinná míst doleva, číslo 100 x zmenšujeme)
1% z 600 = 6 PROČ? 600:100 = 6
1% z 45 000 = 450 PROČ? 45 000 : 100 = 450
1% z 837 = 8,37 PROČ? 837:100 = 8,37
1% z 9 = 0,09 PROČ? 9:100 = 0,09
Jasné?
URČI JEDNO PROCENTO:
1% ze 400 =
1% z 3 580 000 =
1% z 12 =
1% z 25,3 =
1% z 5 406 =
1% z 3 =
1% z 625 =
1% ze 7700 =
V případě potřeby přidávám vysvětlovací video (čas do 1:40)
!!!! V PÁTEK NEZAPOMEŇTE POSLAT VYPRACOVANOU ČTVRTLETNÍ PÍSEMNOU PRÁCI!!!
J. Bajer
Pro Terezku a ostatní jedničkáře:
Zkuste si vypracovat shrnující test na osovou a středovou souměrnost v pracovním sešitě na straně 82. Příklady nejsou úplně snadné, ale zase nejsou přehnaně složité. Dávejte pozor na to, zda máte sestrojovat objekty v osové nebo středové souměrnosti.