Přírodopis 7. B (týden 14. 4. – 17. 4. 2020)

Dobrý den,

doufám, že jste strávili (vzhledem k situaci) velikonoční prázdniny alespoň částečně podle Vašich představ. Počasí nám přálo a snad se vše bude pomalu vracet k běžnému životu… I když jen krůček po krůčku. Tento týden máme spolu dvě vyučovací hodiny, tedy beze změny. Minulý týden jsme se zaměřili na základní stavební funkční jednotku každého živého organismu – na buňku. Budeme pokračovat dále, ale nejprve mi dovolte následující… Chtěl bych Vás seznámit s novinkou, kterou pro žáky nejen základních škol připravila Česká televize, možná ji znáte. Využít níže uvedené stránky můžete určitě pro přírodopis, ale prakticky pro všechny stěžejní předměty vyučované na základní škole. Máme měsíc duben, to je čas, kdy se prakticky již celá naše příroda probudila ze zimního spánku. Níže uvedený odkaz na video Vám ukáže, jak to vypadá v tuto dobu v našich lesích, vodách. Máte-li možnost zhlédnout toto video, určitě to udělejte… Třeba v rámci přestávky při vypracování úkolů z matematiky, českého či cizího jazyka.

Řekne-li se voda, většinou každého z nás napadnou prázdniny,volno, zábava a dovolená. Jenže voda, to je také život… Aby život ve vodě mohl být, existovat, musí mít živé organismy (rostlinné i živočišné) vhodné podmínky. Jak již víte, voda je základ života, bez vody se nedá žít. Všechny organismy, o kterých se nyní učíme, jsou na vodním prostředí nějakým způsobem závislé. Pokud dojde k znečištění vodního ekosystému (rybník, řeka apod.), může to mít za následek konec veškerého života v těchto ekosystémech, a to nejen lokálně – místně. Z toho vyplývá, že i o vodu se musíme starat, chránit ji a čistič. Na níže uvedeném odkazu zhlédni (pokud máš možnost) krátké video zabývající se čištěním vody, která odchází nejen z našich domácností. Odkaz stačí zkopírovat a vložit do internetového vyhledávače.

Na základě této videoukázky se zkus krátce zamyslet nad tím, jak by se měl člověk chovat, aby ke znečišťování vodních toků nedocházelo vůbec, respektive minimálně. Přemýšlej nad tím, co vše jsi ty viděl/a ve vodních tocích
a do vody to zcela určitě nepatřilo. Pokud nemáš možnost videoukázku zhlédnout, přesto se zkus zamyslet nad problematikou znečišťování vodních toků, zcela jistě (bohužel) jsi měl/a možnost vidět řadu znečištěních míst kolem sebe a nemusí jít konkrétně jen o vodní toky. Jedná se o práci na dvě vyučovací hodiny, rozvrhni si ji tak, jak ti to vyhovuje. Zápis (zamyšlení) pak udělejte do školního sešitu.

Děkuji Vám všem, mějte se hezky a držte se. S pozdravem Martin Čibera

 

Dostupné z:

https://edu.ceskatelevize.cz/jaro-zivot-rostlin-a-zivocichu-i-5e44241c4908cf0125157f61

Dostupné z:

https://www.youtube.com/watch?v=-yIsedPYzZ8