Matematika 6.H (14. – 17.4.)

Ahoj kluci.

15.4.   Dnešní hodinu věnujte poctivé a důkladné kontrole shrnujícího pracovního listu na téma „Úhly“ z minulého týdne.

 

16.4.   Nová látka: Osová souměrnost

Pomůcky: školní sešit, pracovní sešit, psací potřeby, rýsovací potřeby = trojúhelník s ryskou, pravítko, obyčejná tužka, kružítko, guma

Zápis do ŠS

OSOVÁ SOUMĚRNOST

  • je shodné zobrazení = zachovává stejné vzdálenosti
  • je určeno osou souměrnosti (značíme o)
  • VZOR = to, co mám zobrazit, značíme A, B, C, …
  • OBRAZ = to, co se mi zobrazí, značíme A´, B´, C´, …
  • SAMODRUŽNÝ BOD = bod přímo na ose o, zobrazuje se sám na sebe, značíme D  = D´
  • ZÁPIS: A ≅ A´

Nyní si pusťte vysvětlovací video a powerpointovou prezentace. Zejména v prezentaci je to opravdu pěkně vysvětleno.

 

Osova_soumernost_2

shrnutí:

bod A = vzor

bod A´= obraz

o = osa souměrnosti

Pro ty, kteří stále nepochopili:

Např. Vaším úkolem je přenést bod A (vzor) v osové souměrnosti podle osy o na bod A´ (obraz)

Narýsujete libovolný bod A a vpravo od něj osu o. Vezmete trojúhelník s ryskou. Rysku přiložíte na osu o a jedete po ose tak dlouho, až narazíte na bod A. V bodě A tedy uděláte slabě kolmici na osu o. Kde se vám protne osa o s touto kolmicí označíte bod X. Vezmete kružítko, zapíchnete do bodu X, naměříte vzdálenost do bodu A a přenesete jí na druhou stranu. Vzniklý bod pojmenujeme A´. Zapíšeme: A ≅ A´

Úplně stejně zobrazujeme úsečku, kde musíme stejným způsobem přenést a pak spojit dva body. Stejně tak přímku, kde si dva libovolné body sám zvolím a trojúhelník, kde přenáším a pak spojím tři body. Bod, který je přímo na ose (samodružný) zůstává na stejném místě.

Další ilustrační příklad, tentokrát trojúhelníku (vybarvení je pouze pro lepší názornou představu)

 

zápis: UVX ≅ U´V´X´

17.4. osová souměrnost – procvičování

Měli bychom mít zvládnuto sestrojit v osové souměrnosti:

BOD, ÚSEČKA, PŘÍMKA, TROJÚHELNÍK, KRUŽNICE

Pokud vám není cokoli jasné, pusťte si znovu vysvětlovací video nebo powerpointovou prezentaci, tam je to vysvětleno opravdu velmi pěkně.

Práce v PS:

183/A-1

184/ A-2, A-3

!!! CELOU STRANU  184 VYFOTIT A POSLAT V PÁTEK MAILEM!!!

 

J. Bajer